Voor de mensen die hun foto’s bij een fotostockbureau willen aanbieden zijn er talloze mogelijkheden maar met Adobe Stock kun je heel laagdrempelig kennismaken met het fenomeen.
Adobe Lightroom (Classic CC) kent tegenwoordig een ingebouwde Adobe stock functie die het nog gemakkelijker maakt om foto’s rechtstreeks vanuit je catalogus ‘te koop’ aan te bieden
op de marktplaats van Adobe.
Voordat dit concreet kan moet je jezelf nog wel
als leverancier van stockfoto’s aanmelden bij Adobe. Dit is even wat ‘gedoe’ maar
op zich goed te doen. Het onderdeel Publicatiebeheer in Lightroom helpt je bovendien
om de stappen te doorlopen:
Dat je een CC abonnement hebt (en dus bij Adobe bekend bent)
is niet voldoende, je moet namelijk een zogenaamde 'Contributor' account hebben.
Misschien dat dit komt doordat het geen oorspronkelijk Adobe product is en dat
Adobe het gekocht heeft van Fotolia, dat weet ik niet.
Je moet vervolgens nog een en ander aan administratie doorlopen
om aangemeld te raken maar gelukkig is dat éénmalig. Zo moet je een kopie van
je identiteitsbewijs uploaden en in de laatste stap van het registratieproces krijg je het
verzoek om een belastingformulier in te vullen. Als ‘individual’ heb je de
keuze uit 3 opties:
Concreet gaat het dan om het W-8 BEN formulier
voor ‘A resident of a country that has a taks treaty with the USA’, de
middelste optie dus.
In de W-8 BEN verklaar je woonachtig en belastingplichtig te
zijn in Nederland. Omdat er een belastingverdrag is tussen Nederland en de
Verenigde Staten voorkom je hiermee dat er dubbel belasting wordt ingehouden op
de (potentiële) omzet die je gaat maken.
Het formulier hoeft overigens niet meteen ingevuld te worden hoewel je er dan wel aan herinnerd zult blijven worden:
Aan de slag!
Wanneer ik een foto heb geïdentificeerd als interessant voor
verkoop dan sleep ik hem op de Adobe Stock publicatie service:
Hieronder zie je dat de foto klaar staat om gepubliceerd te
worden. Onder de lijn in het midden van het scherm zie je alle foto’s die al
gepubliceerd zijn.
Je kunt de foto nu nog bewerken of er trefwoorden aan toevoegen
wanneer je dat wilt. Ben je klaar dan druk je op de knop ‘Publiceren’ rechtsboven:
De foto staat nu nog niet te koop. Je dient nog een aantal
handelingen te doen en Lightroom presenteert je dan ook meteen het menu waarin
dat kan:
Klik je op Nee dan moet je later handmatig nog naar de Adobe
Stock site om dat te doen. Klik je op Ja, dan wordt je daar meteen naar toe
gebracht:
Zoals je ziet zijn vanuit Lightroom een aantal zaken zoals titel
en trefwoord meegekomen. Die wil ik echter aanpassen omdat ik denk dat andere
trefwoorden beter passen voor de verkoop. Namen van personen haal ik er bijvoorbeeld uit. Gelukkig 'synchroniseren' deze wijzigingen niet terug naar Lightroom. De trefwoorden in je catalogus blijven dus ongewijzigd!
Potentiële klanten gebruiken trefwoorden
om foto’s te vinden. Zorg er dus voor dat er voldoende (relevante) trefwoorden aan
de foto mee worden gegeven. Overweeg overigens om dit in het Engels te doen
omdat in feite de hele wereld je markt is en niet alleen Nederland.
Bovendien is Nederlands niet beschikbaar als optie binnen Adobe
Stock als taal voor de trefwoorden.
Op de Photokina van 2016 heb ik gezien dat Adobe stock al
zelfstandig suggesties doet voor trefwoorden aan de hand van het inhoudelijk
beeldmateriaal zelf (dus niet aan de hand van tekst die in de metadata van de
foto beschikbaar is). Deze functionaliteit heb ik echter nog niet kunnen
vinden, waarschijnlijk is dat dus nog in bèta en kunnen we het in de toekomst
verwachten.
Wanneer ik heb aangegeven of er ook herkenbare personen of eigendommen
op staan (nee) kan ik de foto daadwerkelijk indienen voor goedkeuring. Ik druk
dan op de groene knop.
Wanneer je meerdere foto’s hebt voorbereid kun je ze allemaal selecteren en tegelijk indienen. Vanaf dan zijn ze nog steeds niet
te koop voor anderen. Ze worden namelijk eerst nog door Adobe beoordeeld. Dat duurt gemiddeld
een paar dagen.
Je krijgt een notificatie via de mail, in dit voorbeeld ging
dat overigens om een afwijzing:
Mocht je tussentijds nieuwsgierig zijn dan kun je ook altijd
rechtstreeks naar de site (link) of er
naar toe gaan via Lightroom door rechts te klikken op de publicatie
service:
Dan kom je op je profielpagina terecht en daar kun je naar de tab ‘in
beoordelingsfase’. In mijn voorbeeld was die leeg en daarom ga ik naar de tab
‘Geweigerd’. Daar zie je uitgebreidere argumentatie over waarom de foto geweigerd werd:
Blijkbaar wordt de beoordeling machinematig gedaan want mijn
foto heeft weliswaar onscherpe delen maar die heb ik bewust aangebracht. Mijn bedoeling was juist dat het oog naar
het scherpe huisje in het midden zou worden getrokken.
Een menselijke beoordeler zou
dat hebben gezien.
Eenzelfde afwijzing had ik al eens eerder bij een close-up
foto met geringe scherptediepte (de hangsloten aan een brugleuning). Andere redenen voor afwijzing die ik heb gehad zijn:
- Weigering Intellectueel Eigendom (de foto’s van de windmolen, de veerboot naar Ameland en Nemo)
- Technische Problemen (de zwart wit foto van Ezinge)
- Belichtingsprobleem (de slak op het blad)
Bij de afwijzing op grond van intellectueel eigendom ontving
ik onderstaande:
"Tijdens onze controle is gebleken dat deze elementen bevat
die worden beschermd door intellectuele-eigendomswetten, zodat we deze niet in
onze verzameling kunnen opnemen. Lees de volgende richtlijnen over
intellectuele-eigendomsrechten:
Beschermde elementen kunnen bepaalde voorwerpen zijn die
worden afgebeeld in een afbeelding, maar ook beschermde termen (zoals namen of
handelsmerken) in de beschrijving, titel en/of trefwoorden van de afbeelding.
Hier volgen enkele voorbeelden van onderwerpen die worden beschermd door
intellectuele-eigendomwetten:
Producten en voorwerpen
Commerciële producten (zoals speelgoed, modeartikelen, elektronische apparaten en designmeubels) mogen nooit scherp in beeld zijn en/of het hoofdonderwerp van de inhoud zijn als ze een herkenbaar en kenmerkend uiterlijk (vorm of kleur) hebben.
Commerciële producten (zoals speelgoed, modeartikelen, elektronische apparaten en designmeubels) mogen nooit scherp in beeld zijn en/of het hoofdonderwerp van de inhoud zijn als ze een herkenbaar en kenmerkend uiterlijk (vorm of kleur) hebben.
Handelsmerk en intellectuele eigendom
We kunnen de weergave van logo's, handelsmerken, bedrijfs- of merknamen (zoals Apple, Nike, Gucci en BMW) in je afbeeldingen niet accepteren. Dit geldt ook voor herkenbare verpakkingen of andere productaspecten.
We kunnen de weergave van logo's, handelsmerken, bedrijfs- of merknamen (zoals Apple, Nike, Gucci en BMW) in je afbeeldingen niet accepteren. Dit geldt ook voor herkenbare verpakkingen of andere productaspecten.
Plaatsen, locaties, monumenten, bezienswaardigheden
Voor locaties waarvoor een toegangsbewijs moet worden gekocht, zoals dierentuinen, musea of pretparken, gelden vaak beperkingen wat betreft fotograferen. Voor afbeeldingen is een afstandsverklaring van het eigendomsrecht vereist als ze unieke locaties met karakteristieke kenmerken op een herkenbare wijze afbeelden, inclusief maar niet beperkt tot herkenbare percelen, installaties en dieren.
Voor locaties waarvoor een toegangsbewijs moet worden gekocht, zoals dierentuinen, musea of pretparken, gelden vaak beperkingen wat betreft fotograferen. Voor afbeeldingen is een afstandsverklaring van het eigendomsrecht vereist als ze unieke locaties met karakteristieke kenmerken op een herkenbare wijze afbeelden, inclusief maar niet beperkt tot herkenbare percelen, installaties en dieren.
Sommige monumenten en bezienswaardigheden kunnen niet worden
geaccepteerd, afhankelijk van de locatie, kunstenaar, ouderdom en andere
relevante beperkingen. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te achterhalen
of er fotografische beperkingen van toepassing zijn.
Architectuur, gebouwen
Voor moderne architectuur met unieke bouwstructuren is een afstandsverklaring nodig wanneer ze het hoofdonderwerp van de afbeelding vormen. Afhankelijk van de situatie zijn stadsgezichten, skylines of close-ups echter mogelijk wel toegestaan.
Voor moderne architectuur met unieke bouwstructuren is een afstandsverklaring nodig wanneer ze het hoofdonderwerp van de afbeelding vormen. Afhankelijk van de situatie zijn stadsgezichten, skylines of close-ups echter mogelijk wel toegestaan.
Auteursrechtelijk beschermde voorwerpen
Afbeeldingen die kunstwerken, beeldhouwwerken, street art, tekeningen, illustraties, literatuur, lettertypen of grafische elementen bevatten of eruit zijn ontsproten, zijn niet aanvaardbaar als het onderwerp niet oorspronkelijk door jou is gemaakt.
Afbeeldingen die kunstwerken, beeldhouwwerken, street art, tekeningen, illustraties, literatuur, lettertypen of grafische elementen bevatten of eruit zijn ontsproten, zijn niet aanvaardbaar als het onderwerp niet oorspronkelijk door jou is gemaakt.
Deze maatregelen zijn in het leven geroepen om jou, onze
bijdrager, maar ook onze klanten en Adobe Stock te beschermen. Verzend in de
toekomst gerust afbeeldingen die deze richtlijnen volgen."
Een optie om protest aan te tekenen tegen deze besluiten heb ik overigens niet
gevonden. Wel heeft Adobe een pagina met alle redenen waarop afbeeldingen geweigerd
kunnen worden: https://www.adobe.com/go/stock-contributor-help_nl
Hoe lang een foto als ‘Rejected’ of ‘Geweigerd’ zichtbaar
zal blijven is niet duidelijk. Je kunt de foto hier (Op de Adobe Stock profiel
pagina) in ieder geval niet verwijderen. Wellicht is dat niet ook nodig omdat
de foto toch niet gepubliceerd gaat worden. De ‘afgewezen’ status van een foto wordt niet terug
gecommuniceerd naar Lightroom, althans de foto wordt 'gewoon' getoond tussen alle
overige foto’s die wel gepubliceerd zijn.
Wanneer je de foto in Lightroom dan
uit de verzameling haalt lijkt het erop dat Lightroom dit ook voor je wilt
regelen bij Adobe Stock:
Wanneer je dan op de knop ‘Publiceren’ klikt wordt de foto weliswaar
uit de verzameling verwijderd maar op Adobe Stock gebeurt vervolgens niets. Wel
krijg je een melding:
Je moet de foto dus nog op de Adobe Stock pagina verwijderen
maar zoals we eerder hebben gezien kan dat helemaal niet bij afgewezen bestanden.
Deze functie zal dus alleen werken met foto’s die wel gepubliceerd zijn. Dit heb ik niet getest maar in ieder geval is er dan wel een verwijderoptie beschikbaar:
Deze functie zal dus alleen werken met foto’s die wel gepubliceerd zijn. Dit heb ik niet getest maar in ieder geval is er dan wel een verwijderoptie beschikbaar:
Het is natuurlijk veel leuker wanneer een foto wél door de beoordelingscommissie komt! In
de mail ziet dat er dan als volgt uit:
Op je dashboard pagina kun je dan je inkomsten volgen:
Al je foto's op Adobe Stock zijn voor anderen te vinden via trefwoord zoals hierboven beschreven. Je hebt echter ook een 'portfolio' waar al je foto's bij elkaar staan. Sean McCormac laat zien hoe je die kunt delen met anderen:
Dit is mijn Adobe Stock portfolio: Link
NB1: Ik heb de informatie van deze blog ook verwerkt in een whitepaper die je hier kunt downloaden:
Dit is mijn Adobe Stock portfolio: Link
NB1: Ik heb de informatie van deze blog ook verwerkt in een whitepaper die je hier kunt downloaden:
NB2: Adobe heeft tot het eind van het jaar een aanbieding. De eerste 20.000 deelnemers krijgen een jaar gratis het CC fotografie plan bij 300 (goedgekeurde) foto's (link):
NB3: Wanneer je dieper in de wereld van de stockfotografie wilt duiken dan kan ik je van harte aanbevelen om eens bij Kruwt te gaan kijken. Toevallig schreef hij een paar dagen geleden ook over Adobe Stock:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten