Mijn (professionele) ervaring in digitaal document beheer en fotografie combineer ik in periodieke artikelen op deze plaats. Ik behandel dus voornamelijk onderwerpen die gerelateerd zijn aan het beheer van digitale foto's en de workflow die daar bij komt kijken.
Op 31 maart is het weer Wereld Back-up Dag! Blijkbaar is het nog steeds nodig om hier aandacht aan te besteden aangezien slechts 30% van de mensen regelmatig een back-up maakt. laat dat eens rustig op je inwerken. Behoor jij tot die 70% die zijn/haar back-up niet (goed) geregeld heeft, probeer je dan eens voor te stellen dat je (een deel van) je foto’s kwijt zou raken… Veel mensen zien op tegen het inregelen van een back-up en stellen het daarom uit. Anderen willen eerst een goede strategie uitwerken en die dan ‘netjes’ gaan inregelen. In de praktijk komt het er daarom vaak niet van (of niet op tijd). Mijn advies is: doe het alsnog, het liefst vandaag! Om je te helpen heb ik een whitepaper gemaakt: Het eerste hoofdstuk beschrijft een hele eenvoudige opzet waarmee iedereen meteen zou moeten kunnen starten en die bovendien niet al te duur is. Het begin is er dan, finetunen kan daarna. Verdieping is in genoemde whitepaper aangebracht in de latere hoofdstukken. Die behandelen allemaal verschillende invalshoeken rondom de back-up van je foto’s. Met name interessant voor degenen die hun reeds ingeregelde back-up willen finetunen of mijn aanpak willen spiegelen aan hun eigen aanpak. Uiteraard krijg ik er graag feedback op zodat ik volgend jaar een betere versie kan publiceren! Inhoudsopgave van de whitepaper:
1. Hoofdstuk en inhoud van de whitepaper 2. Hoe richt je snel en pragmatisch een goedkope back-up in? 3. En RAID dan? 4. NAS 5. Lightroom back-up opgehelderd 6. Praktijkvoorbeeld 7. Online back-up De volledige whitepaper kun je hier gratis downloaden. Hier is een link naar de website naar de Nederlandstalige versie van worldbackupday.
AI staat voor Artificial Intelligence en dat betekent weer
zoiets als kunstmatige intelligentie. En ja, die kan ook worden gebruikt binnen
de fotografie zoals ik al eens schreef (Mooie
foto’s zoeken).
Zoeken is niet altijd
vinden
Ik ben al vaker ingegaan op het weer terugvinden van foto’s
en tot voor kort was het belangrijkste gereedschap de trefwoorden die je aan de foto mee had gegeven. Geen trefwoorden,
dan moest je de foto’s stuk voor stuk optisch ‘scannen’.
Bij het meegeven van trefwoorden is de discussie vaak of je dan
ook het meervoud en vervoegingen moet meegeven voor een beter zoekresultaat. Zoek
je op foto’s waar boeken op staan dan is het veilig om te zoeken op ‘boek’
omdat dan automatisch ook de foto’s met het trefwoord ‘boeken’ tevoorschijn
zullen komen. Er zijn echter ook talloze woorden die niet simpelweg ‘verlengd’
worden om er meervoud van te krijgen. Neef/Neven, Meer/Meren, Datum/Data, etc.
En wat denk je van synoniemen? Het is erg veel werk om die
allemaal te verzinnen voor een bepaald onderwerp en die vervolgens als
trefwoord mee te geven. Dit terwijl de kans erg groot is dat wanneer je een
bepaalde foto zoekt je op dat moment een ander trefwoord gebruikt om te zoeken
(Milieu) dan dat je oorspronkelijk aan de foto hebt meegegeven (Natuur). Met
betrekking tot de dilemma’s die dit oplevert schreef ik 10 jaar geleden het artikel
‘Kewording’
en waarvan de kern is: laat de zoekmachines zich druk maken om vervoegingen,
meervoudsvormen en vertalingen van trefwoorden. Dat kon toen nog niet maar
tegenwoordig hebben we AI, toch?
Met de beeldherkenningsalgoritmes van AI zou de computer je moeten
kunnen vertellen wat er op een foto staat en hoewel dat nog niet volledig lukt worden
er wel resultaten geboekt. De overheersende kleur bijvoorbeeld kan al vrij lang
worden herkend en het wordt steeds nauwkeuriger. Gezichtsherkenning, welke
voorwerpen er op de foto staan en in wat voor omgeving de foto is gemaakt.
En tenslotte heb je nog conceptuele
begrippen als geluk, toekomst e.d. Zelf heb je natuurlijk direct een
bepaald beeld bij een foto die je gemaakt hebt maar iemand anders heeft dat
niet automatisch. Het is dan ook heel waardevol om dit soort conceptuele
begrippen meteen als trefwoord, titel of omschrijving mee te geven omdat dit
het aller lastigst is voor de computer (lees AI) om te herkennen. Echter maakt
AI ook op dit vlak vorderingen!
Voorbeelden
Onderdeel van Adobe’s CC suite (Creative Cloud) is hun
zoekengine ‘Sensei’. Ikzelf heb het fotografie abonnement (Lightroom en
Photoshop) en wanneer ik foto’s synchroniseer met de cloud kan ik daar foto’s terugvinden
met trefwoorden die ik nooit aan foto’s heb meegegeven. In onderstaand
voorbeeld bijvoorbeeld. Daar heb ik gezocht op ‘toekomst’ met 1 foto in het
zoekresultaat:
Volledigheidshalve: ‘toekomst’ had ik dus niet als trefwoord
meegegeven:
Kortom, de algoritmes van Adobe hebben deze foto dus gekoppeld
aan het begrip ‘toekomst’ en ik moet zeggen dat ik daar wel wat logica in zie.
Daar staan overigens ook weer zoekresultaten tegenover waar ik minder tevreden
over ben maar de algoritmes worden steeds beter en je kunt er zelf meteen
feedback op geven:
Een tweede functie die Adobe sinds kort beschikbaar stelt
als ‘Technology preview’ is het zoeken van de beste foto in een album. Dit
wordt ook gedaan op basis van AI algoritmes:
Deze Adobe technologie is helaas alleen online beschikbaar.
In de ‘Classic’ editie van Lightroom werkt het helaas niet en ik betwijfel ook
of het daar in komt. Lightroom Classic CC maakt weliswaar onderdeel uit van de
CC abonnement maar wellicht is het lastig om de Sensei technologie te
ontsluiten in desktop applicaties.
Online werken de algoritmes best goed en het is leuk om te zien dat Lightroom andere keuzes maakt in wat je beste foto’s zijn dan
jezelf. Zoals je hier ziet staan er weliswaar twee foto’s tussen die ikzelf met
5 sterren had gewaardeerd maar er waren er nog twee in hetzelfde album maar die slaat Lightroom dus over ten gunste van andere foto's die ikzelf met 3 of 4 sterren had gewaardeerd.
Je
kunt overigens invloed uitoefenen in wat Lightroom als zoekresultaat toont:
Zo
kun je de drempel aanpassen waardoor je meer of minder resultaten krijgt
Je
kunt je eigen sterwaardering mee laten wegen
En je kunt foto’s waar mensen op staan zwaarder mee laten wegen
Ook andere partijen maken gebruik van AI algoritmes om foto’s
te vinden.
Zo maakt Excire een plugin voor
Lightroom Classic CC voor het automatisch toevoegen van trefwoorden en iedereen kent GoogleImage Search natuurlijk wel, daar schreef ik eerder dit artikel over met dit voorbeeldfilmpje.
Microsoft gebruikt AI om automatisch transcripts te maken uit video- en audiobestanden op SharePoint en OneDrive locaties (link).
Colourise kleurt zwart foto's in met behulp van AI (link).
ON1 gebruikt AI om de ontwikkelinstellingen van Lightroom te reconstrueren binnen ON1 Photo Raw 2019 (link)
Onderzoek naar
algoritmes
Vanuit onderzoek aan de universiteit van Pennsylvania is
Acquine ontstaan, Aesthetic Quality Inference Engine. Deze is (op dit moment in
ieder geval) publiekelijk toegankelijk en je kunt je foto’s uploaden om te
laten beoordelen (link) op esthetische
kwaliteiten:
In dit geval geeft Acquine mijn foto drie sterren. Ik zou de
waardering aan kunnen passen en daarmee geeft ik feedback waarmee het algoritme
verder wordt ‘getraind’.
Acquine stelt ook een iets andere uitsnede voor maar het
verschil is (in dit geval) heel klein.
De onderzoekers beschrijven Acquine het als een eerste stap
om te herkennen hoe mensen reageren op beeldmateriaal en de engine moet beschouwd
worden als een demo van de theorie die de onderzoekers publiceren in deze
paper: pdf.
Zeker de moeite van het lezen!
Een tweede interessante bron waar ik tijdens het schrijven
van deze blog op terecht kwam is de pagina van James Z. Wang (link).
Wang verwijst naar zowel Acquine als andere interessante
ontwikkelingen op het gebied van ‘content based image search’ en ‘automatic
learning-based indexing’ als Oscar, Alipr, Story Picture Engine, Imagination
Captcha, Simplicity, Art and Cultral Heritages, Sattelite Imagery, Virtual Microscope,
Clue, Unified Feature Matching, Wipe, a-LIP etc.
Hij geeft aan dat de Riemann
Hypothese in al deze onderzoeken een belangrijke rol speelt:
James Wang schrijft “We zijn geïnspireerd door het feit dat
de Riemann-hypothese nog steeds een van de belangrijkste onopgeloste problemen
in de wiskunde is. Daarmee is Intelligente media notatie een van de
belangrijkste onopgeloste problemen in computer- en informatiewetenschappen.
Wij proberen dit aan te pakken”.
Kortom, we kunnen op dit vlak de komende tijd nog veel
verwachten.
Naast het artikel is er een download van een Whitepaper over
‘Foto Back-up en zo’ beschikbaar gesteld. Dit in het kader van 31 maart ‘Wereld
Back-up dag’.
Een tijd lang heeft Adobe geen PDF handleidingen beschikbaar
gehad voor de meeste van hun applicaties maar alleen online documentatie. Nu
zijn er toch weer PDF’s beschikbaar. Een overzicht.
De Hiërarchische trefwoorden van Lightroom kun je gebruiken
bij (bijvoorbeeld) het reorganiseren van je trefwoorden. Dit kan zowel met
‘echte’ categorieën als (mogelijk tijdelijke) ‘helper’-trefwoorden als ‘A’, ‘B’
e.d.
Je kunt alleen op een back-up vertrouwen wanneer je weet dat
die goed is. Daarom moet je hem af en toe testen en hier beschrijf ik hoe dat
in een Lightroom situatie kan.
Hoewel ik de term ‘Helpertrefwoord’ al eerder in artikelen
hebt gebruik geef ik hier een gedetailleerde beschrijving over het nut ervan en
over hoe ik ze toepas.
DNG’s kun je maken met zowel Lightroom als DNG converter.
Echter het weer distilleren van de RAW’s vanuit dergelijke DNG’s kan alleen met
DNG converter.
De 1-100 schaal van Lightroom vergeleken met de 0-12 schaal
die Photoshop hanteert.
Voor de mensen die m’n blog volgen en eens een artikel terug
willen zoeken heb ik een index gemaakt met een vergelijkbaar overzicht als dit
maar dan tot aan 2008. Dit overzicht kan hier
gedownload worden.
Net als heel veel andere mensen heb je misschien ook goede voornemens voor het nieuwe jaar?
Voor wat betreft het beheer van je digitale (foto) collectie zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen om toch eens die back-up in te regelen waar het tot nog toe nog nooit van gekomen is. Of als je dat al wel hebt ingeregeld, deze af en toe eens te checken.
Of iets te gaan doen met het waarderen van je foto’s (dmv sterren) zodat je later gemakkelijker de juiste foto terug kunt vinden.
Niet te vergeten het toepassen van meta-data(trefwoorden) of virtuele groepen ten behoeve van de organisatie van je collectie of voor de verkoop (Stock). Wellicht heb je zelfs al te veel en moet je daarom een grote schoonmaak houden. Bijvoorbeeld om in-control te blijven over je foto's op internet.
Wanneer je nog geen Digital Asset Management (DAM) applicatie gebruikt dan zou je je daarop kunnen gaan oriënteren. Wordt het een commercieel programma als Lightroom of gebruik je liever een gratis programma als XNview ? Een heel jaar om dit verder uit te zoeken.
Heb je nog oude dia’s dan kun je die natuurlijk gaan scannen maar hetzelfde geldt voor negatieven en of je er een scanner voor aan moet schaffen lees je hier.
Vergeet in ieder geval niet om je camera mee te nemen als je er dit jaar op uit trekt!
Wanneer je foto’s exporteert vanuit Lightroom* dan is 'Kwaliteit' één van
de keuzeopties:
Ondanks dat deze schaal in Lightroom van 0 tot 100 loopt is dit toch geen percentage zoals veel mensen denken!
De onderliggende compressie-algoritme
die Adobe gebruikt in Lightroom is gelijk aan die in Photoshop hoewel het er
daar wel anders uitziet.
In Photoshop wordt namelijk een schaal gehanteerd van 0 tot
en met 12. De verwarring is dan nog niet compleet omdat in Photoshop er nog
een andere schaal wordt gebruikt (Laag, Normaal, Hoog en Maximaal):
Het is interessant is om deze drie verschillende schalen eens naast
elkaar te leggen om te zien waar de overeenkomsten zitten:
We zien dan bijvoorbeeld dat wanneer we in Lightroom een
foto met kwaliteit 93 exporteren dat dit geen enkel verschil maakt ten opzichte
van 100. In beide gevallen wordt dezelfde compressie algoritme toegepast die de
beste export oplevert.
Pas vanaf 92 of lager wordt er een ander algoritme toegepast
en zal het bestand daadwerkelijk anders zijn. Het algoritme wat dan wordt
toegepast komt overeen met 11 in Photoshop en levert een grootte op van 72% ten
opzichte van de hoogste schaal. Of je in Lightroom dan 92, 91 of 90 gebruikt,
dat maakt dus niet uit. De volgende kwaliteitsstap naar beneden wordt pas weer
gemaakt bij 84.
Ook kwaliteit 0 is geen ‘nul’ zoals we ons dat misschien voorstellen.
Hier wordt namelijk hetzelfde algoritme toegepast als bij de kwaliteiten tot en
met 15 en welke een grootte oplevert die 14% betreft van een 100% export (12 in
photoshop of 93-100 in Lightroom).
Bovenstaande tabelletje is hopelijk handig voor de mensen
die wat meer inzicht willen in wat er nu daadwerkelijk gebeurt wanneer je een
foto uit Lightroom exporteert en welke opties daadwerkelijk effect hebben.
Voor de mensen die zich wat meer in deze materie willen
verdiepen kan ik de (Engelstalige) blog van Jeffrey Friedl adviseren over dit
thema. Hij stelt daar ook een Lightroom plug-in beschikbaar waarmee je in één
keer JPG’s kunt genereren met alle verschillende kwaliteitsinstellingen zodat je snel zaken
kunt vergelijken:
Voor de mensen die hun foto’s bij een fotostockbureau willen aanbieden zijn er talloze mogelijkheden maar met Adobe Stock kun je heel laagdrempelig kennismaken met het fenomeen.
Adobe Lightroom (Classic CC) kent tegenwoordig een ingebouwde Adobe stock functie die het nog gemakkelijker maakt om foto’s rechtstreeks vanuit je catalogus ‘te koop’ aan te bieden
op de marktplaats van Adobe.
Voordat dit concreet kan moet je jezelf nog wel
als leverancier van stockfoto’s aanmelden bij Adobe. Dit is even wat ‘gedoe’ maar
op zich goed te doen. Het onderdeel Publicatiebeheer in Lightroom helpt je bovendien
om de stappen te doorlopen:
Dat je een CC abonnement hebt (en dus bij Adobe bekend bent)
is niet voldoende, je moet namelijk een zogenaamde 'Contributor' account hebben.
Misschien dat dit komt doordat het geen oorspronkelijk Adobe product is en dat
Adobe het gekocht heeft van Fotolia, dat weet ik niet.
Je moet vervolgens nog een en ander aan administratie doorlopen
om aangemeld te raken maar gelukkig is dat éénmalig. Zo moet je een kopie van
je identiteitsbewijs uploaden en in de laatste stap van het registratieproces krijg je het
verzoek om een belastingformulier in te vullen. Als ‘individual’ heb je de
keuze uit 3 opties:
Concreet gaat het dan om het W-8 BEN formulier
voor ‘A resident of a country that has a taks treaty with the USA’, de
middelste optie dus.
In de W-8 BEN verklaar je woonachtig en belastingplichtig te
zijn in Nederland. Omdat er een belastingverdrag is tussen Nederland en de
Verenigde Staten voorkom je hiermee dat er dubbel belasting wordt ingehouden op
de (potentiële) omzet die je gaat maken.
Het formulier hoeft overigens niet meteen ingevuld te worden hoewel je er dan wel aan herinnerd zult blijven worden:
Aan de slag!
Wanneer ik een foto heb geïdentificeerd als interessant voor
verkoop dan sleep ik hem op de Adobe Stock publicatie service:
Hieronder zie je dat de foto klaar staat om gepubliceerd te
worden. Onder de lijn in het midden van het scherm zie je alle foto’s die al
gepubliceerd zijn.
Je kunt de foto nu nog bewerken of er trefwoorden aan toevoegen
wanneer je dat wilt. Ben je klaar dan druk je op de knop ‘Publiceren’ rechtsboven:
De foto staat nu nog niet te koop. Je dient nog een aantal
handelingen te doen en Lightroom presenteert je dan ook meteen het menu waarin
dat kan:
Klik je op Nee dan moet je later handmatig nog naar de Adobe
Stock site om dat te doen. Klik je op Ja, dan wordt je daar meteen naar toe
gebracht:
Zoals je ziet zijn vanuit Lightroom een aantal zaken zoals titel
en trefwoord meegekomen. Die wil ik echter aanpassen omdat ik denk dat andere
trefwoorden beter passen voor de verkoop. Namen van personen haal ik er bijvoorbeeld uit. Gelukkig 'synchroniseren' deze wijzigingen niet terug naar Lightroom. De trefwoorden in je catalogus blijven dus ongewijzigd!
Potentiële klanten gebruiken trefwoorden
om foto’s te vinden. Zorg er dus voor dat er voldoende (relevante) trefwoorden aan
de foto mee worden gegeven. Overweeg overigens om dit in het Engels te doen
omdat in feite de hele wereld je markt is en niet alleen Nederland.
Bovendien is Nederlands niet beschikbaar als optie binnen Adobe
Stock als taal voor de trefwoorden.
Op de Photokina van 2016 heb ik gezien dat Adobe stock al
zelfstandig suggesties doet voor trefwoorden aan de hand van het inhoudelijk
beeldmateriaal zelf (dus niet aan de hand van tekst die in de metadata van de
foto beschikbaar is). Deze functionaliteit heb ik echter nog niet kunnen
vinden, waarschijnlijk is dat dus nog in bèta en kunnen we het in de toekomst
verwachten.
Wanneer ik heb aangegeven of er ook herkenbare personen of eigendommen
op staan (nee) kan ik de foto daadwerkelijk indienen voor goedkeuring. Ik druk
dan op de groene knop.
Wanneer je meerdere foto’s hebt voorbereid kun je ze allemaal selecteren en tegelijk indienen. Vanaf dan zijn ze nog steeds niet
te koop voor anderen. Ze worden namelijk eerst nog door Adobe beoordeeld. Dat duurt gemiddeld
een paar dagen.
Je krijgt een notificatie via de mail, in dit voorbeeld ging
dat overigens om een afwijzing:
Mocht je tussentijds nieuwsgierig zijn dan kun je ook altijd
rechtstreeks naar de site (link) of er
naar toe gaan via Lightroom door rechts te klikken op de publicatie
service:
Dan kom je op je profielpagina terecht en daar kun je naar de tab ‘in
beoordelingsfase’. In mijn voorbeeld was die leeg en daarom ga ik naar de tab
‘Geweigerd’. Daar zie je uitgebreidere argumentatie over waarom de foto geweigerd werd:
Blijkbaar wordt de beoordeling machinematig gedaan want mijn
foto heeft weliswaar onscherpe delen maar die heb ik bewust aangebracht. Mijn bedoeling was juist dat het oog naar
het scherpe huisje in het midden zou worden getrokken.
Een menselijke beoordeler zou
dat hebben gezien.
Eenzelfde afwijzing had ik al eens eerder bij een close-up
foto met geringe scherptediepte (de hangsloten aan een brugleuning). Andere redenen voor afwijzing die ik heb gehad zijn:
Weigering Intellectueel Eigendom (de foto’s van
de windmolen, de veerboot naar Ameland en Nemo)
Technische Problemen (de zwart wit foto van
Ezinge)
Belichtingsprobleem (de slak op het blad)
Bij de afwijzing op grond van intellectueel eigendom ontving
ik onderstaande:
"Tijdens onze controle is gebleken dat deze elementen bevat
die worden beschermd door intellectuele-eigendomswetten, zodat we deze niet in
onze verzameling kunnen opnemen. Lees de volgende richtlijnen over
intellectuele-eigendomsrechten:
Beschermde elementen kunnen bepaalde voorwerpen zijn die
worden afgebeeld in een afbeelding, maar ook beschermde termen (zoals namen of
handelsmerken) in de beschrijving, titel en/of trefwoorden van de afbeelding.
Hier volgen enkele voorbeelden van onderwerpen die worden beschermd door
intellectuele-eigendomwetten:
Producten en voorwerpen
Commerciële producten (zoals speelgoed, modeartikelen, elektronische apparaten
en designmeubels) mogen nooit scherp in beeld zijn en/of het hoofdonderwerp van
de inhoud zijn als ze een herkenbaar en kenmerkend uiterlijk (vorm of kleur)
hebben.
Handelsmerk en intellectuele eigendom
We kunnen de weergave van logo's, handelsmerken, bedrijfs- of merknamen (zoals
Apple, Nike, Gucci en BMW) in je afbeeldingen niet accepteren. Dit geldt ook
voor herkenbare verpakkingen of andere productaspecten.
Plaatsen, locaties, monumenten, bezienswaardigheden
Voor locaties waarvoor een toegangsbewijs moet worden gekocht, zoals
dierentuinen, musea of pretparken, gelden vaak beperkingen wat betreft fotograferen.
Voor afbeeldingen is een afstandsverklaring van het eigendomsrecht vereist als
ze unieke locaties met karakteristieke kenmerken op een herkenbare wijze
afbeelden, inclusief maar niet beperkt tot herkenbare percelen, installaties en
dieren.
Sommige monumenten en bezienswaardigheden kunnen niet worden
geaccepteerd, afhankelijk van de locatie, kunstenaar, ouderdom en andere
relevante beperkingen. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te achterhalen
of er fotografische beperkingen van toepassing zijn.
Architectuur, gebouwen
Voor moderne architectuur met unieke bouwstructuren is een afstandsverklaring
nodig wanneer ze het hoofdonderwerp van de afbeelding vormen. Afhankelijk van
de situatie zijn stadsgezichten, skylines of close-ups echter mogelijk wel
toegestaan.
Auteursrechtelijk beschermde voorwerpen
Afbeeldingen die kunstwerken, beeldhouwwerken, street art, tekeningen,
illustraties, literatuur, lettertypen of grafische elementen bevatten of eruit
zijn ontsproten, zijn niet aanvaardbaar als het onderwerp niet oorspronkelijk
door jou is gemaakt.
Deze maatregelen zijn in het leven geroepen om jou, onze
bijdrager, maar ook onze klanten en Adobe Stock te beschermen. Verzend in de
toekomst gerust afbeeldingen die deze richtlijnen volgen."
Een optie om protest aan te tekenen tegen deze besluiten heb ik overigens niet
gevonden. Wel heeft Adobe een pagina met alle redenen waarop afbeeldingen geweigerd
kunnen worden: https://www.adobe.com/go/stock-contributor-help_nl
Hoe lang een foto als ‘Rejected’ of ‘Geweigerd’ zichtbaar
zal blijven is niet duidelijk. Je kunt de foto hier (Op de Adobe Stock profiel
pagina) in ieder geval niet verwijderen. Wellicht is dat niet ook nodig omdat
de foto toch niet gepubliceerd gaat worden. De ‘afgewezen’ status van een foto wordt niet terug
gecommuniceerd naar Lightroom, althans de foto wordt 'gewoon' getoond tussen alle
overige foto’s die wel gepubliceerd zijn.
Wanneer je de foto in Lightroom dan
uit de verzameling haalt lijkt het erop dat Lightroom dit ook voor je wilt
regelen bij Adobe Stock:
Wanneer je dan op de knop ‘Publiceren’ klikt wordt de foto weliswaar
uit de verzameling verwijderd maar op Adobe Stock gebeurt vervolgens niets. Wel
krijg je een melding:
Je moet de foto dus nog op de Adobe Stock pagina verwijderen
maar zoals we eerder hebben gezien kan dat helemaal niet bij afgewezen bestanden. Deze functie zal dus alleen werken met foto’s die wel gepubliceerd
zijn. Dit heb ik niet getest maar in ieder geval is er dan wel een verwijderoptie
beschikbaar:
Het is natuurlijk veel leuker wanneer een foto wél door de beoordelingscommissie komt! In
de mail ziet dat er dan als volgt uit:
Op je dashboard pagina kun je dan je inkomsten volgen:
Al je foto's op Adobe Stock zijn voor anderen te vinden via trefwoord zoals hierboven beschreven. Je hebt echter ook een 'portfolio' waar al je foto's bij elkaar staan. Sean McCormac laat zien hoe je die kunt delen met anderen:
Dit is mijn Adobe Stock portfolio: Link NB1: Ik heb de informatie van deze blog ook verwerkt in een
whitepaper die je hier kunt downloaden:
NB2: Adobe heeft tot het eind van het jaar een aanbieding. De eerste 20.000 deelnemers krijgen een jaar gratis het CC fotografie plan bij 300 (goedgekeurde) foto's (link):
NB3: Wanneer je dieper in de wereld van de stockfotografie wilt duiken
dan kan ik je van harte aanbevelen om eens bij Kruwt te gaan kijken. Toevallig schreef
hij een paar dagen geleden ook over Adobe Stock:
Mijn (professionele) ervaring in digitaal document beheer en fotografie combineer ik in periodieke artikelen op deze plaats. Ik behandel dus voornamelijk onderwerpen die gerelateerd zijn aan het beheer van digitale foto's en de workflow die daarbij komt kijken.