Zoek op trefwoord in al mijn blogartikelen

maandag 15 juli 2019

Microsoft Raw Image Extension


Op 10 mei bracht Microsoft de RAW image extension uit. Dit is een codec om RAW bestanden in de Windows 10 verkenner en de standaard Windows Foto App te kunnen bekijken.

Hoewel ik mijn RAW bestanden eigenlijk niet zo vaak via de verkenner benader heb ik voor de gelegenheid toch maar eens gekeken hoe mijn NEF’s (Nikon RAW format), RAF (Fuji RAW format) en DNG (Adobe RAW format) op dit moment (dus zonder deze codec) worden getoond.

Inderdaad blijken mijn Nikon RAW bestanden alleen als icoontjes te worden weergegeven:



Echter worden de RAW bestanden van mijn Fuji wel probleemloos weergegeven:



Evenals de DNG bestanden:


Voordat je de Codec kunt installeren moet je Windows 10 al wel naar versie 1903 hebben geüpgraded, dit betreft de mei update van 2019.

En wanneer de Codec dan eenmaal geïnstalleerd is zie ik inderdaad dat ook mijn NEF’s in de verkenner getoond worden:

Sterker, RAW bestanden kunnen nu ook getoond worden in de standaard Windows ‘Foto’s’ app:

Vreemd is wel dat m’n DNG bestanden opeens niet meer getoond worden:


Dit hoeft niet per se aan de nieuwe Windows Codec te liggen. Het zou ook de net uitgevoerde Windows update kunnen zijn geweest. Dat is nu niet meer na te gaan.

Echter blijkt dat Adobe de DNG codec 2.0 niet meer voor download beschikbaar heeft. Gelukkig kan hij hier nog wel gedownload worden.

Na installatie van de DNG Codec en het herstarten van de computer zijn de DNG’s gelukkig weer gewoon zichtbaar in de verkenner:


Het ‘laden’ van de voorvertoning gaat wel traag maar ik weet niet of dit trager is dan in het verleden. Ik benader mijn RAW bestanden namelijk altijd via mijn fotobeheerapplicatie (tegenwoordig Lightroom).

Ook het openen in Windows ‘Foto’s’ gaat nu goed:

Geen opmerkingen: