Voor zowel fotografen als foto stockbureaus is het enorm
belangrijk dat de foto’s in de beeldbank voorzien zijn van de juiste meta data.
Een potentiƫle klant kan tenslotte niet de hele beeldbank even doorbladeren om
te zien of er een geschikte foto voor hem of haar tussen zit.
Nee, de clou zit hem in het vinden van de juiste foto aan de
hand van trefwoorden. en in november 2011 schreef ik dit
artikel met tips voor aankomende stockfotografen. Dit, wat
ouder, artikel over keywording beschrijft de dilemma’s die je daarbij tegenkomt
zoals vervoegingen, meervoud en context.
De aankomende stockfotograaf wil natuurlijk graag weten
welke foto’s de beste kans hebben om te worden verkocht. Nu dit varieert van
jaar tot jaar qua onderwerp en stijl en Getty
images iStock heeft de trends voor 2014 in kaart gebracht:
Ze onderscheiden dus de volgende onderwerpen:
Overleggen, vergaderingen e.d. gefotografeerd vanaf 'buiten', door deuren of ramen
Show me ‘Innovation’Bedrijven die nieuwe diensten of expertise leveren zoeken daar ook nieuwe beeldconcepten bij
The new leaderHet zakelijke portret blijft een favoriet maar wel met minder pakken en een persoonlijker stijl
Service-oriented Workforce
Adviseurs, experts, editors e.d. worden steeds vaker in beeld gebracht
Dads on deck
Alleenstaande vaders en homo koppels zijn steeds meer een gewone in plaats
van een niche markt. 'Vaders in actie' komen in beeld binnen campagnes in veel verschillende
branches
Women in Power
De toegevoegde waarde van vrouwelijke leiders wordt in beeld gebracht door
middel van de hun toegedichte kwaliteiten: samenwerking, elkaar helpen en
vrijgevigheid
Hipster are Taking over
Baarden, motorfietsen, houten bureaus en echte koffie zijn volgens iStock typisch
voor de creatieve industrie
Work from home
Zaken worden steeds vaker gedaan vanuit huis of tijdelijke kantoren. Die
ruimtes zien er heel anders uit dan klasieke kantoren en daar moet meer
beeldmateriaal van komen
TIP 1:
Voor wie zich daadwerkelijk bezig wil gaan houden met
stockfotografie moet zeker eens de site Kruwt bezoeken van Tromp Willem van
Urk. Hij heeft daar een hele boel praktische zaken op een rij gezet rondom het thema.
De rechtstreekse links naar de vier onderwerpen die hij bespreekt:
De rechtstreekse links naar de vier onderwerpen die hij bespreekt:
TIP 2:
Yuri Acurs heeft een online keywording tool uitgebracht die de aanstaande stockfotograaf kan helpen. De online keywording tool werkt als volgt:
- Type een aantal trefwoorden in die jouw foto beschrijven
- Vervolgens krijg je een aantal foto's gepresenteerd die op jouw foto lijken. Selecteer de foto's die het meest overeenkomen. Hierna krijg je een overzicht van alle trefwoorden van al die foto's.
- De site ontdubbeld gelijke trefwoorden en zet ze op volgorde van gebruiksfrequentie. Dat maakt het je gemakkelijk om de uiteindelijke set trefwoorden te kiezen
- De eerste 50 woorden in de lijst zijn gemarkeerd als meest relevant voor jouw foto
- Je kunt nu een finale lijst trefwoorden genereren die je met knippen en plakken naar je foto kunt overbrengen
Jammer is dat de site alleen werkt met Engelstalige trefwoorden (keywords) en dat je er dus niets aan hebt voor Nederlandse woorden. Wellicht kan het als inspiratie dienen voor een Nederlandse ontwikkelaar om iets dergelijks op te zetten voor ons taalgebied!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten