donderdag 3 januari 2013

Heisa rondom Instagram





Instagram (lees Facebook want die is tegenwoordig eigenaar) lijkt diep door het stof te zijn gegaan vanwege alle heisa die is ontstaan na hun recente veranderingen in hun gebruiksvoorwaarden.

Maar is dit wel echt het geval of is er slechts sprake van schijn?

Ik ben geen jurist en kan dus niet goed beoordelen wat de impact is van de gewijzigde voorwaarden maar waar heel internet over struikelde is het feit dat Instagram jouw foto’s zou mogen verkopen voor reclamedoeleinden, zonder je toestemming… (daar zou ik ook boos over zijn).

Nu heeft Instagram dus aangekondigd per 19 januari nieuwe veranderingen door te willen voeren waar met name dit onderdeel geschrapt zal worden. Ook heeft men excuses aangeboden en aangegeven de gebruiker serieuzer te willen nemen. Kortom, ik heb al veel positieve reacties gelezen op internet die deze ‘ommekeer’ van Instagram toejuichen.

Echter zag ik nu ook de eerste samenzweringstheorie voorbij komen: “Dit is vooropgezet”.
Het idee hierachter is dat Instagram eerst een paragraaf naar binnen heeft gefietst in de nieuwe voorwaarden waarvan men al bij voorbaat wist dat heel internet er over zou gaan vallen, samen met veel andere paragrafen die ook niet kunnen maar welke lastiger te doorgronden zijn. Men komt dan zogenaamd later op hun besluit terug en haalt alleen genoemde paragraaf er uit zodat alle andere dingen er gewoon in blijven staan. De gebruikersvoorwaarden zijn dan aanzienlijk verslechterd terwijl alle gebruikers het idee hebben dat er niets is gewijzigd...

In de praktijk lijkt het er op dat vrijwel niemand de moeite heeft genomen om de gewijzigde voorwaarden te lezen.
Toch gaat er veel veranderen. Een van de belangrijkste is dat je nooit meer materiaal zult kunnen verwijderen…

Ik ben niet zo van de samenzweringstheorie├źn maar toen ik hierover even wat langer nadacht vond ik het toch wel vreemd dat een bedrijf als Facebook, met de beste juridische mensen tot zijn beschikking, een dergelijke fout zou maken. Dus toch misleiding?

Ik denk inderdaad dat het Facebook te doen is om de metadata in de foto’s en dan met name gezien in de context van jouw vriendenkring. Die instagram foto’s zijn gewoon een gemakkelijke manier voor Facebook om een strategie te ontwikkelen rondom hun verdienmodel.

En dus?

Facebook heeft een miljard dollar betaald voor Instagram en omdat het geen vrijwilligersorganisatie is lag het al voor de hand dat er iets zou gaan gebeuren waarmee dit zakelijk verantwoord kon worden. De investering moet worden terugverdiend maar ik denk dat de methoden die ze nu hebben verzonnen een slechte zaak zijn. Vooral omdat je als gebruiker geen mogelijkheden hebt om te vertrekken of je identiteit mee te nemen. Instagram heeft dus als het ware een eeuwigdurende licentie om jouw identiteit te gebruiken voor…, nou ja, wat ze maar verzinnen. En ten slotte heb je geen mogelijkheden om daar actie tegen te ondernemen.

Het lijkt mij tijd voor de internet community om opnieuw heisa te gaan maken…

Geen opmerkingen: