Zoek op trefwoord in al mijn blogartikelen

zondag 20 maart 2011

SharePoint 2010 als DAM? (vervolg)


Inmiddels al meer dan een jaar geleden vroeg ik me ook al af of de recentste versie van Microsoft SharePoint (2010) geschikt zou zijn als Digital Asset Management (DAM) oplossing. Ondanks mijn enthousiasme voor SharePoint en de talrijke inzetmogelijkheden moet de conclusie helaas toch zijn dat de mogelijkheden voor DAM toepassingen (in ieder geval standaard) te beperkt zijn. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:

Conversiemogelijkheden:
Zo kent een typisch DAM systeem talrijke conversiemogelijkheden van ondermeer de diverse RAW foto formaten naar TIF, DNG, JPG en dergelijke.
Hoewel SharePoint wel geautomatiseerd documenten kan omzetten van bijvoorbeeld Word of Excel naar HTML, zijn er geen opties beschikbaar om afbeeldingen (jpg, psd, dng, png) te converteren naar andere afbeeldingsformaten. 

Previewmogelijkheden:
Hetzelfde als voor de conversie mogelijkheden gaat ook op voor preview van video en foto materiaal. Een typische DAM ondersteund heel veel verschillende formaten zodat je previews kunt zien van het betreffende materiaal. Zonder extra’s ondersteund SharePoint maar een beperkt aantal formaten.

Geen ondersteuning voor kleurmanagement:
SharePoint kent geen ondersteuning voor kleurprofielen zoals typische DAM applicaties die wel kennen. Belangrijke partijen op de DAM markt zoals Mediabeacon, Telescope en Artesia maar ook ‘kleine’ (single system) DAM omgevingen als Idimager, Expression Media en Lightroom kennen allemaal kleurbeheer omdat dit zeer belangrijk is voor beeldbewerkers.

Geen beeldbewerkingsmogelijkheden:
De meeste DAM systemen kennen (eenvoudige) bewerkingsfuncties die vaak zelfs non-destructief zijn. Lees eventueel ook het artikel over PIE ware over dit onderwerp. In bepaalde gevallen wordt de afbeelding vanuit de DAM rechtstreeks geopend in een beeldbewerkingsapplicatie (Expression Media werkt bijvoorbeeld samen met Phase One, Lightroom met Photoshop).
SharePoint kent geen beeldbewerkingsmogelijkheden dus hiervoor zul je altijd separate software moeten inzetten. Ook zul je handmatig moeten bepalen met welke applicatie je de betreffende afbeelding wilt gaan bewerken en dat werkt niet erg efficient.

Conclusie:
Hoewel SharePoint, ook in de volwassen 2010 versie, standaard niet goed inzetbaar is als DAM systeem zijn er echter leveranciers die zich gespecialiseerd hebben in het opvullen van de lacunes zoals Equilibrium met MediaRich for SharePoint of het Belgische ADAM Software. Hoewel ik geen hands-on ervaring heb met deze producten lijkt deze ontwikkeling wel veelbelovend. 
Dus mocht je interesse hebben om SharePoint in te zetten als DAM, en die wens ligt voor de hand, oriënteer je dan meteen ook op deze derde partijen omdat de standaard mogelijkheden (nog) net iets te beperkt zijn. 

dinsdag 1 februari 2011

Metadata bij foto's, zegen of zorgen?

 
Afgelopen maand werd ik in een aantal tijdschriften getriggerd op 'het gevaar van Metadata'.
Mensen die m'n blog vaker lezen zullen weten dat ik een groot voorstander ben van het gebruik van Metadata in je foto's als belangrijkste hulpmiddel om ze te kunnen beheren. Lees die artikelen er zeker nog eens op na en laat je door dit artikel dan ook zeker niet afschrikken om Metadata te gebruiken.

Ook wanneer je je er niet van bewust bent dat je deze data gebruikt zullen je foto's namelijk vol staan met deze min of meer onzichtbare gegevens. Dit artikel is dan ook primair bedoeld om de bewustwording te vergroten en en er grip op te krijgen. Mijn mening is nog altijd onveranderd:
  •  Maak in de privésituatie juist zo veel mogelijk gebruik van metadata om ze optimaal te kunnen beheren. Op deze blog plaats ik regelmatig adviezen hierover 
  • Zorg er voor dat online geplaatste foto's alleen die gegevens bevatten die je met de wereld wil delen. Daarover in dit artikel meer;
Bewustwording:
Het is dus belangrijk dat je je er bewust van bent dat bepaalde gegevens niet geschikt zijn om met anderen te delen. Of althans, niet met iedereen op internet. Je familie weet tenslotte wel waar je woont en wanneer je met vakantie bent.

Zo worden je foto's tegenwoordig steeds vaker voorzien van locatie gegevens (coördinaten) omdat de veel moderne toestellen voorzien zijn van een GPS module. Zou je een foto met dergelijke gegevens zonder meer online plaatsen dan kunnen anderen bijvoorbeeld eenvoudig achterhalen waar je woont . Wanneer je nu ook nog regelmatig twittert waar je op dat moment bent  dan maak je het wel heel eenvoudig voor inbrekers of voor anderen die geïnteresseerd zijn in je gewoontes.

Daarentegen is het voor bijvoorbeeld je vakantiefoto's  weer hartstikke leuk dat anderen kunnen zien waar het was. Voor mensen die zich bezig houden met Geocaching is het delen van coördinaten juist een heel belangrijk aspect van de hobby.  De conclusie moet dan ook zijn dat je hier selectief mee om wilt gaan. In bepaalde gevallen wil je het wel maar in andere juist weer niet. Daarvoor moet je allereerst weten dat er verborgen informatie in je foto's zit.

Het onbewust delen van dit soort informatie zal de gebruiker van een spiegelreflexcamera waarschijnlijk minder snel overkomen dan eigenaren van smartphones. De eerste groep is vaak bewuster bezig met fotograferen en de workflow die daar bij hoort. De tweede groep fotografeert over het algemeen minder bewust en wil veel sneller hun resultaten delen met anderen via hyves, facebook, flick of andere social media platformen.

Hoewel gebruikers van de Apple iPhone of iPad zich niet erg ongerust hoeven te maken, de geo informatie in hun foto's wijkt regelmatig meer dan 10 Km af hier in Europa, toch kunnen ze eenvoudig en goedkoop helemaal 'in control' komen met het programma 'de Geo'. Een zogenaamde 'photo sharing' app voor IOS dat iPhone en iPAD gebruikers helpt bij het verwijderen van Geo informatie wanneer foto's gedeeld worden. De standaard met deze toestellen meegeleverde sharing app doet dit namelijk niet. De app kost nog geen dollar en is daarmee zondermeer een interessante aanschaf.

Echter is er natuurlijk meer dan alleen geo informatie die verborgen zit in je foto's. Laten we eens kijken wat er zo allemaal aan zogenaamde Metadata in afbeeldingen kan zitten:
·         XMP
·         IPTC
·         EXIF
·         Thumbnail

In het kort komt het er op neer dat de EXIF gegevens door je camera worden gegenereerd (belichtingsgegevens, merk en type camera, datum, tijdstip en soms dus ook de locatiegegevens).

De IPTC gegevens zijn velden die je als gebruiker zelf kunt invullen (Onderwerp, waardering, Copyricht, Labels, Opmerkingen etc. Voor degenen die dit niet kennen; ga maar eens in de windows verkenner naar een afbeelding, klik er met de rechtermuistoets op en kies voor eigenschappen. In het eigenschappenscherm open het tabblad ‘Details’. Daar zie je een aantal IPTC gegevens van de afbeelding staan en kun je daar zelf (weliswaar onhandig) invullen.

XMP is wat lastiger uit te leggen, ik denk dat ik daar later nog eens een artikel aan ga besteden. Hou het er maar op dat het een modernere manier is om hetzelfde (en meer) te doen dan met IPTC alleen. Alle moderne programma’s waarmee je IPTC en/of Exif informatie kunt aanpassen werken ook XMP bij.

Ook thumnails maken in de meeste gevallen onderdeel uit van de metadata van een afbeelding. Een soort miniatuurafbeelding van de werkelijke foto. Wanneer de foto nu wordt bijgesneden wordt niet altijd de thumbnail ook bijgewerkt waardoor daarop onderdelen zichtbaar blijven die je bewust van de foto had 'afgeknipt'.

Grip op de zaak
Ik begon dit artikel met het advies om je foto’s te kunnen beheren, daarvoor juist gebruik te maken van metadata en om alleen gevoelige informatie te verwijderen uit foto’s die online worden geplaatst. In beide gevallen kun je daar een fotobeheerprogramma gebruiken (DAM) zoals Expression Media of Lightroom.

Smartphone gebruikers die niet per se hun foto’s willen beheren kunnen ook eenvoudige toepassingen gebruiken als het eerdergenoemde DeGeo (iPhone) en geotag editor (iPhone) of geotagsecurity.
Voor deze laatste moeten je foto’s wel eerst vanuit je smartphone naar je computer worden gebracht. Wel mooi is dat de basis versie gratis is voor Windows gebruikers. De Pro versie kost 20 dollar en die kan een paar automatische zaken meer ten opzichte van de basis versie. Zo kan hij een folder monitoren op nieuwe foto's en daarvan automatisch de geo informatie verwijderen.

Laisan Shafikova is geotagsecurity in september 2010 begonnen als reactie op een artikel die hij (zij?) las in de New York Times over Adam Savage, een van de presentatoren van het tv programma MythBusters. In dat artikel werd zijn huisadres bekend omdat hij een foto had gepost van z'n auto die geparkeerd stond voor z'n huis. Een foto dus met Geoinformatie. Laisan besefte dat wanneer iemand met een wetenschappenlijke achtergrond als Adam dat kon overkomen, het de meeste andere mensen ook zal overkomen.

Mocht je een bezoek brengen aan Geotagsecurity.com, dan zie je dat Laisan heel erg  terughoudend is over het gebruik van Geo informatie in je foto's. Zo adviseert hij/zij bijvoorbeeld als eerste om de GPS van je fototoestel of smartphone uit te zetten. 
Ik zou dit laatste zeker niet willen adviseren. Je kunt informatie tenslotte altijd snel uit foto's verwijderen wanneer dat nodig is maar de informatie er naderhand weer aan toevoegen is veel lastiger.

woensdag 5 januari 2011

Nikon Coolscan 9000 ED Filmscanner gaat uit productie


Op Nikonrumors gaan sinds een paar dagen geruchten dat de Nikon Coolscan 9000 ED, nadat hij in Europa al uit de handel is genomen, nu ook in Amerika uit de schappen zal verdwijnen. Dit model wordt algemeen beschouwd als het topmodel van Nikon. Of z’n kleinere broertje, de 5000, er ook uit zal gaan is niet bekend. De verwachting is dat de prijzen van de 9000 op E-bay omhoog zullen gaan.

Een van de bijzondere eigenschappen van deze dia/negatief scanner is dat hij Kodachrome dia’s kan scannen met ‘Digital ICE’. Geen enkele andere consumentenscanner kan dat namelijk. 
ICE staat voor Digital Image Correction and Enhancement en het betreft een hele efficiente kras- en stof verwijdering in kleurenfilms. Door middel van infrarood licht worden oneffenheden op- of in de film herkend en gecorrigeerd. Lees op een eerder artikel van me meer hierover.

In mijn handleiding ‘Scannen met de DigitDia 5000 dia-scanner’ besteed ik een heel hoofdstuk aan het scannen van Kodachromes met ICE omdat de besproken Reflecta scanner dat namelijk niet kan, net zoals de meeste scanners dat niet kunnen. Vandaar dat het dus zo jammer is dat de 9000 ED van Nikon er uit gaat.

Nu ook Minolta, een ander merk met een zeer goede scanner-reputatie, geen filmscanners meer maakt zal de serieuze fotograaf zich nu ook gaan orienteren op andere merken scanners maar of de astronomisch dure Hasselblads een goed alternatief zijn valt te bezien.

Nog een gerucht is dat Reflecta met een nieuwe filmscanner komt, de MF5000 die schijnbaar vanaf juli 2011 leverbaar moet worden. Echter is het de vraag of deze scanner op hetzelfde niveau zal zitten als de Nikon.

Het kan natuurlijk ook nog dat Nikon met een opvolger voor de 9000 zal komen maar daarover is nog helemaal niets bekend (gemaakt).

Momenteel kun je feitelijk alleen nog naar de flatbed scanners van Epson (V700/750) uitwijken maar niet iedereen is het er over eens dat deze vergelijkbaar zijn qua kwaliteit, geluid en scansnelheid met 'echte' filmscanners. Ik ben overigens zelf een zeer enthousiaste gebruiker van een V700, lees desgewenst hier verder.

dinsdag 14 december 2010

Versie 2 van Nikon’s gratis ‘fotobeheer’ software ViewNX & Transfer

 
Niet lang geleden heeft Nikon een nieuwe versie van ViewNX gelanceerd. Deze herbergt niet alleen de functionaliteit van de voorgaande versie maar ook van het programma Nikon Transfer, wat mij betreft hele interessante software voor gebruik bij het beheren van je foto’s. Ook voor Niet-Nikon gebruikers…

Wat doet ViewNX2 eigenlijk?
Het is een zogenaamde ‘browser’ annex RAW converter. Je kunt op een gebruiksvriendelijke manier je foto’s (JPG, TIFF, NEF) bekijken en beheren. Daaronder valt ook het bewerken van metadatavelden als Trefwoorden, kleurlabels en sterwaarderingen maar ook het aanpassen van de foto’s zelf.
De RAW converter zet NEF opnames (RAW foto’s, opgenomen met Nikon camera’s) om naar andere bestandsformaten als Jpeg, Tiff 16 bit en Tiff 8 bit, nadat je zaken als kleurtemperatuur, belichting, verzadiging en helderheid hebt aangepast.  Jammer dat DNG (nog) niet ondersteund wordt maar daar kan het gratis ‘DNG converter’ van Adobe voor gebruikt worden.
ViewNX2 kent drie ‘Workspaces’; Browser, Geotag en Edit (in de Nederlandse versie respectievelijk Verkenner-, Kaart- en bewerkings -weergave) waartussen je kunt schakelen met een simpele muisklik;

Verkennerweergave
In deze weergave kun je eenvoudig ‘browsen’ door je directories met afbeeldingen zoals dat in de ‘normale’ windows verkenner ook kan. Het voordeel echter is dat ViewNX de thumbnails maar eenmalig hoeft aan te maken. Dit in tegenstelling tot de ‘gewone’ windows verkenner waarin dat iedere keer wanneer je een directory (folder) opent opnieuw moet gebeuren. Vooral met folders waarin veel foto’s een langdurige kwestie. Het even doorbladeren van je mappen met foto’s is dus veel plezieriger.
In het rechtervenster is dan meteen de IPTC metadata van de geselecteerde foto zichtbaar welke ter plaatse snel kan worden aangepast. Denk hierbij aan zaken als trefwoorden, sterwaardering, Kleurlabels, copyright, etc.

Kaartweergave
Wanneer een foto is voorzien van GEO informatie dan zal in deze weergave meteen de locatie van de betreffende foto worden getoond. Wanneer de foto nog niet is voorzien van locatie-informatie dan kan die aan de hand van de kaart en zoekfunctie gemakkelijk worden toegevoegd.

Bewerkingsweergave
Foto’s kunnen eenvoudig worden bewerkt. Photoshop biedt natuurlijk meer mogelijkheden maar wanneer de bewerkingen beperkt worden tot zaken als het rechtzetten van foto’s, het corrigeren van rode ogen (die worden door het programma automatisch herkend!), het aanpassen van de kleurweergave, verscherpen en dergelijke dan kan dat ook prima met ViewNX.
Wanneer je met RAW (NEF) werkt zijn deze wijzigingen, zoals gebruikelijk bij PIEware, niet-destructief.

Waarom is ViewNX nu zo interessant?
Nu, daarvoor zijn er een aantal redenen. Zo is de software bijvoorbeeld gratis en is het ook voor niet-Nikon eigenaren prima te gebruiken. Wanneer deze fotografen alleen op JPG of TIF werken is het een uitstekend programma voor het zogenaamde ‘ingestion’ proces, het binnenhalen van de foto’s van camera of kaartlezer naar je computer (over dit onderwerp schreef ik eerder dit artikel).

Voor RAW fotografen is ViewNX alleen interessant indien er met Nikon wordt gefotografeerd (in het NEF bestandsformaat) maar het is dan wel meteen een hele interessante optie omdat het programma standaard al vrij veel doet en er geen kosten aan verbonden zijn.

Menu ‘Transfer’
Met name in het kader van het onderwerp ‘digitaal fotobeheer’ biedt ViewNX mogelijkheden die andere gratis programma’s niet of in ieder geval in veel mindere mate hebben en dat betreft het aanpassen van de meta data. Dat kan namelijk bulksgewijs en, wanneer gewenst, tijdens het binnenhalen van de foto’s van camera of kaartlezer naar de computer. Deze laatst optie, ‘Transer’ genoemd, zal ik binnenkort in een handleiding beschrijven hoewel de info ook in de meegeleverde, nederlandstalige handleiding staat beschreven (druk op F1 wanneer het programma actief is of kijk onder deze link).

Wat mij betreft past ViewNX2 (met tegenwoordig dus ‘Nikon Transfer ‘ volledig geïntegreerd) uitstekend in een gratis DAM oplossing en dan met name aan de ‘voorkant’ van het werkproces. Dat wil zeggen; bij het binnenhalen van de foto’s waarin meteen bulk-metadata aan de foto’s wordt toegevoegd zoals copyrightgegevens, naamgeving, en sterwaarderingen en waarmee meteen back-ups kunnen worden gemaakt naar een tweede locatie zoals een externe harde schijf.
Voor het  uiteindelijke archiveringswerk aan de ‘achterkant’ is nog altijd zogenaamde catalogus software nodig (zoals bijvoorbeeld Expression Media) maar dergelijke programma’s herkennen wel alle zaken die je met ViewNX hebt meegegeven. Dit scheelt enorm veel werk.

View NX2 downloaden kan hier: LINK

woensdag 17 november 2010

Hiërarchische trefwoorden of niet?

Hiërarchische trefwoorden kunnen ondermeer worden gebruikt om relaties tussen trefwoorden (keywords) aan te geven. 
In eerste instantie was ik zeer enthousiast over deze (relatief nieuwe) ontwikkeling maar ik ben er inmiddels achter dat ze toch maar beperkt bruikbaar zijn. Zo heb ik in bovenstaand voorbeeld de foto voorzien van het trefwoord ‘Doodshoofdaapje’. Vanwege de relatie die dit woord heeft in de hiërarchie, is de foto toen automatisch ook voorzien van de trefwoorden ‘Aap’ en ‘Dier’. Met een enkele handeling heb ik dus drie trefwoorden toegevoegd die bovendien een hiërarchische relatie in verhouding tot elkaar hebben.
Echter voor relaties zoals familieverbanden lenen hiërarchische trefwoorden zich veel minder goed dan je in eerste instantie zou denken. Want hoewel Jan de Vries misschien een zoon is van Henk de Vries is hij dat ook van Marietje Jansen. Onder wie van beide plaats je hem dan of maak je een entry 'familie de Vries?
Nog lastiger is het wanneer er sprake is van echtscheiding.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen van relaties die in eerste instantie een hiërarchisch verband vertonen maar dat bij nader inzien toch niet hebben of niet consistent.
Dus denk eerst goed na voordat je een hiërarchische structuur gaat gebruiken!
Ikzelf gebruik mijn tijd tegenwoordig dan ook niet meer om vooraf de hiërarchieën op te bouwen die ik verwacht nog eens nodig te zullen hebben. In plaats daarvan steek ik m’n energie in het toevoegen van relevante trefwoorden, namen, plaatsen, data en dergelijke zodat ik eenvoudig een hiërarchie kan opbouwen wanneer ik die nodig heb, namelijk middels enkele zoekopdrachten.

Overigens gebruik ik wel hiërarchische structuren om m’n werk te organiseren maar dat is dan in zogenaamde 'Catalogus sets'. Dat zijn een soort virtuele folders en subfolders waarin foto's op meerdere plekken kan/mag voorkomen terwijl hij in werkelijkheid maar een enkele keer is opgeslagen. Hierover een andere keer meer...

vrijdag 8 oktober 2010

Expression Media2 de hele maand oktober opnieuw voordelig verkrijgbaar


Nadat Expression Media 2 (EM2) eerder dit jaar, in mei, door Phase One van Microsoft werd overgenomen was er meteen al gelegenheid om het pakket met korting aan te schaffen, lees m’n blog van mei er nog maar eens op na. 
De actie was echter maar heel kort van kracht maar zoals gezegd is er nu dus opnieuw een actie. Deze actie, waarbij je het pakket weer heel voordelig kunt verkrijgen, is nog de hele maand oktober geldig.

Op de site “The DAM book for Photographers” gaat Peter Krogh hier in op de aanbieding en op deze plek  laat hij de eigenschappen en de voordelen van dit pakket zien. Voor wie geen engelstalig artikel wil of kan lezen heb ik hier een vertaling neergezet.

In kort komt het er op neer dat je het DAM boek (2e editie, normaal 43,- euro) +  EM2 (normaal 199,- dollar) samen voor 75,- dollar kunt krijgen inclusief verzending, mits je maar even lid wordt van de DAM forum. Daar zijn overigens geen kosten aan verbonden en je kunt er erg veel informatie verkrijgen over alle onderwerpen die in het boek aan de orde komen.

Expression Media 2
EM2 wordt beschouwd als een van de beste cross-platform (Mac & Windows) oplossing voor het beheer van digitale foto’s en andere media als film, audio, pdf, etc.
Ook wanneer je Lightroom al gebruikt zul je merken dat het gebruik van een dedicated beheersysteem voordelen heeft.
Voor degenen die nog niet weten wat een programma als Expression Media nu eigenlijk precies doet ga ik hier daar wat dieper op in.

The DAM book for Photographers
Dit is het enige boek dat ik ken dat uitgebreid ingaat op over hoe je het beheer rondom je foto’s goed kunt regelen. Veel boeken over fotografie behandelen dit thema wel even ergens in een hoofdstuk op paragraaf maar vaak is het erg summier of zijn het open deuren waar je niet zo veel mee kunt.
Peter Krogh gaat met dit book ( 461 pagina’s) uitgebreid in op alle zaken waar je mee te maken krijgt wanneer je je collectie op een goede manier wilt beheren:  Opslag,  naamconventie, bestandsstructuur, het weer kunnen terugvinden van je foto’s, bescherming van je werk, hergebruikmogelijheden, etc komen allemaal uitgebreid aan bod. Als man van de praktijk komt hij met veel goede praktijkvoorbeelden en zijn er veel demo filmpjes van hem op internet beschikbaar. Het is alleen jammer dat er geen nederlandstalige uitgave van het boek verkrijgbaar is.

Waar kun je Expression Media 2 voor gebruiken?


Onderstaande is een zo goed mogelijke vertaling van Peter Krogh’s engelstalige post:


Gebruik catalogi voor je foto collectie
Om alles uit je foto collectie te halen moet je allereerst weten wat je allemaal hebt.
Expression Media is erg goed in het bekijken en organiseren van grote aantallen afbeeldingen tegelijk. Dit kan je helpen om je hele collectie in de vingers te krijgen en, wanneer je bent zoals ik, afbeeldingen terug vinden waarvan ik het bestaan was vergeten.


Maar ik gebruik Bridge of PhotoMechnic al
Een catalogus verschilt van een browser (zoals Bridge en PhotoMechanic) in die zin dat een catalogus ‘onthoud’ wat er behoort te zijn terwijl een browser alleen datgene toont wat er op dat moment daadwerkelijk is.
Dit betekent dat je met behulp van een catalogus foto’s kunt bekijken die op harde schijven staan in je studio terwijl je zelf onderweg bent. Ik vind de offline toegang waardevol, zelfs al ben ik thuis en verbonden met het netwerk omdat de catalogus me de foto’s veel sneller laat vinden dan wanneer ik door de folders zou moeten bladeren.

Een catalogus kan waardevolle diensten bewijzen bij hard disk problemen
Wanneer je je harde schijven opneemt in een catalogus dan weet je wat er op behoort te staan. Dit kan je tijd en geld schelen wanneer je een keer een probleem hebt met een harde schijf en het verschaft je zeker gemoedsrust. Wanneer je weet wat er op de harde schijf staat kun je eenvoudig constateren of er iets aan de hand is waar datarecovery voor nodig is of een restore uit een backup.

In een catalogus kunnen veel verschillende media worden ondergebracht
Expression Media kan niet alleen foto’s bevatten maar net zo eenvoudig zet je er ook audio, video’s, lettertypes, pdf’s, word documenten e.d. in.


Ondersteuning bij het opschonen van een nog niet georganiseerd archief
Omdat Expression Media met zo veel verschillende bestandsstypes werkt is het een mooi hulpmiddel bij het opschonen van een ongeorganiseerd archief met bijvoorbeeld veel duplicaten. Wanneer je al een poosje hebt gewerkt met digiale foto’s of andere digitale media dan komt het vaak voor dat je je bestanden verspreid over je harde schijven bestanden hebt staan. Expression media toont je wat je allemaal hebt en stelt je in staat om er orde in aan te brengen.

Hulp bij ontdubbeling
Expression Media kent geode mogelijkheden om verschillende versies van hetzelfde bestand te vinden en aan te geven wat de verschillen er tussen zijn. Controleer en sorteer op basis van datum, bestandsgrootte, kleurruimte, pixelgrootte etc.

Open meerdere catalogi tegelijk naast elkaar
Hiermee is het mogelijk om te controleren of de backup drives daadwerkelijk de bestanden bevatten die in de backup zouden moeten zitten en voordat bestanden weggegooid worden. Ook helpt het bij omgaan met erg grote collecties.

Maar ik heb Lightroom of Aperture al
Lightroom en Aperture zijn erg goed voor het bekijken en sorteren van foto collecties van bescheiden format. Ik ben erg gesteld op de mogelijkheid om foto’s aan te passen en te bewerken in dezelfde omgeving als waar ik ze in organiseer maar wanneer de catalogus eenmaal te groot wordt kan het te langzaam worden. Een catalogus van een grote collectie past misschien niet eens meer op je laptop. Ter vergelijking, Expression Media catalogi zijn klein en zijn snel om mee te werken. Wellicht de beste manier om oude bestanden te catalogiseren.
En hoewel Lightroom en Aperture prima werken op goed georganiseerde collecties, zul je merken dat  ze dat niet zijn wanneer je ze wilt inzetten om orde aan te brengen in minder goed georganiseerde collecties. In mijn meest gebruikte werkwijze haal ik de foto’s eerst door Lightroom als werkbestanden.  Daarna catalogiseer ik ze in Expression Media wanneer de bestanden eenmaal zijn gearchiveerd.