Zoek op trefwoord in al mijn blogartikelen

dinsdag 4 april 2017

Lightroom specifieke eigenschappen voor HDR en Panorama


Achtergrond
Sinds versie 6 van Lightroom of CC 2015 kun je HDR’s en Panorama’s genereren van een set andere foto’s. Die moeten dan natuurlijk wel met die bedoeling gemaakt zijn.

Een panorama maak je met een horizontale of verticale reeks foto’s. Lightroom laat die dan ‘samensmelten’ tot één samengestelde, langgerekte foto, de panorama. Daarvoor dienen de foto’s uit de reeks elkaar wel gedeeltelijk te overlappen en qua belichting niet teveel van elkaar te verschillen.

HDR (High Dynamic Range) zijn foto’s met een veel groter dynamisch bereik dan normaal.  Bij HDR worden foto’s samengevoegd van hetzelfde onderwerp maar met verschillende belichtingen. De belichtingsmeter van de camera geeft bijvoorbeeld een belichting aan van 1/500. Dan maak je daarnaast nog een foto met 1/125 en een met 1/2000. Je hebt dan een reeks opnames met respectievelijk 0, +2 en -2 stops belichting (een normaal belichte foto, een overbelichte foto en een onderbelichte foto).  Vaak hoef je dit niet eens handmatig te doen omdat de camera er een optie voor heeft (Bracketing). Het idee is dat de overbelichte foto detaillering in de schaduwen bevat die de normaal belichte foto niet bevat. De onderbelichte foto bevat detaillering in de hoge lichten die de normale foto niet heeft. Wanneer je ze dan samenvoegt heb je alle detaillering tot je beschikking, daar waar je normale foto ‘dichtgelopen’ schaduwen zou hebben gehad en ‘uitgevreten’ lichte partijen.
Van belang bij HDR is wel dat camera niet te veel verschuift tussen de verschillende afzonderlijke opnames. Bovengenoemde bracketing optie is dan handig omdat je dan de hele serie foto’s kunt maken zonder je oog van de zoeker te halen. Met bracketing kun je een HDR reeks dan ook vaak uit de hand maken. Wanneer je de instellingen telkens handmatig moet wijzigen zul je over het algemeen wel een statief nodig hebben.

Nieuwe foto!
Bij zowel HDR als Panorama genereert je dus een nieuwe foto. Een DNG bestand dat nog niet eerder bestond. Je begon met bijvoorbeeld 3 foto’s en nadat je ze samenvoegt (met bijvoorbeeld Lightroom maar er zijn talloze andere mogelijkheden) heb je er een vierde bij. Het is dus niet zo dat de foto’s ‘echt’ worden samengevoegd, de afzonderlijke foto’s blijven als zodanig bestaan en er komen dus alleen nieuwe bij; de HDR’s en Panorama’s.
Nu heb je, voordat je een HDR of Panorama gaat genereren, wellicht al bewerkingen toegepast op één of meerdere ‘bron’foto’s. Dan is het de vraag wat daarvan mee zal komen naar de HDR of Panorama die (mede) met deze foto tot stand is gekomen. Het korte antwoord is dat zeker niet alles meekomt. Daar zijn verschillende redenen voor en die variëren per situatie. Jeffrey Friedl, maker van veel Lighroom plugins (link) heeft één en ander uitgezocht Ik heb zijn bevindingen aangevuld met mijn eigen screenshots:

 
HDR
Veel mensen vragen zich af hoeveel foto’s er nodig zijn in een serie (bracket) voor een HDR samenvoeging. Volgens de ontwikkelaars van Adobe heb je aan twee belichtingen voldoende mits die drie stops of minder uit elkaar liggen (-1,5 stop en + 1,5 stop). Is de afstand groter dan heb je meer opnames (belichtingen) nodig. De richtlijn is:
  • van -1.5 tot 1.5 = 2 opnames
  • van -3.0 tot 3.0 = 3 opnames
  • van -4.5 tot 4.5 = 4 opnames
  • van -6.0 tot 6.0 = 5 opnames





HDR en Panorama ontwikkelinstellingen
De ontwikkelinstellingen worden niet altijd op dezelfde manier overgenomen tussen de foto’s in een HDR of Panorama reeks:

Bij een panorama worden er geometrische veranderingen toegepast op het eindresultaat. Daarom worden de geometrische instellingen van de foto’s die de panorama vormen zoals lens correcties en transformaties (upright) niet meegenomen in het eindresultaat (Behalve ‘rand verwijderen’ in het penseelgereedschap).

Bij HDR wordt het dynamisch bereik groter gemaakt dan de oorspronkelijke opnames en daarom worden de primaire instellingen die daar invloed op uitoefenen (zoals belichting, contrast, hooglichten, schaduwen, witte tinten en zwarte tinten) niet overgenomen van de ‘bronfoto’s’ naar het HDR resultaat. 
De instellingen die niet over worden genomen (ze worden gereset) vanuit de bronfoto’s (bij zowel HDR als Panorama’s ) zijn:
  • Lokale correcties
  • Rode ogen
  • Upright (transformatie)
  • Uitsnijbedekking (Crop)




Instellingen die (op genoemde uitzonderingen na) wel meekomen vanuit de bronfoto’s zijn:
  • Basis paneel (behalve de primaire instellingen voor HDR zoals hierboven genoemd)
  • Kleurtintcurve paneel (HDR niet, Panorama wel)
  • HSL/Kleur/Zwart-wit paneel
  • Gesplitste tinten paneel
  • Details paneel
  • Lenscorrecties paneel (HDR wel, Panorama alleen ‘rand verwijderen’)
  • Effecten paneel
  • Camerakalibratie paneel (behalve procesversie, die moet altijd de recentste zijn voor HDR)
  • Vlekken verwijderen tool (alleen voor panorama’s)



vrijdag 31 maart 2017

31 maart, wereld back-up dag!

31 maart is het wereld back-up dag. 

Ieder jaar is er op deze datum aandacht voor een goede back-up. Dit omdat slechts 30% het anno 2017 nog maar heeft geregeld!  
De aandacht is er enerzijds voor de bewustwording maar er worden ook enorm veel praktijktips uitgewisseld, bijvoorbeeld op http://www.worldbackupday.com/nl/ 

Denk je eens in dat je je foto's zou kwijtraken. Ik heb al heel vaak radeloze mensen in fora hulp zien vragen. Soms zijn er oplossingen maar ook heel vaak niet. De oorzaken zijn heel divers maar dezelfde redenen om geen back-up in te regelen komen telkens weer terug:

  • "Ik weet dat het moet maar ik heb nu even geen tijd/geld/zin, ik doe het binnenkort"
  • Mensen onderschatten de risico's dat het hun overkomt
Bij het eerste punt speelt ook mee dat mensen vaak het idee hebben dat het ingewikkelde materie betreft en dat ze zich daar eerst in moeten verdiepen. 
Voor wat betreft het tweede punt moet je je realiseren dat techniek hoe dan ook een keer stuk gaat, de vraag is alleen wanneer. Als je dit al een tijdje voor bent door deze techniek te vervangen voordat het stuk ging heb je wellicht het idee dat de risico's meevallen. Toch is dat niet het geval. Al die radeloze mensen die ik heb gezien bevestigen dat. Zij dachten dit namelijk ook. Een back-up, vooral voor bestanden die je niet meer terugkrijgt zoals foto's en video's zouden een veel hogere prioriteit moeten hebben.


Dus, Mocht je nog geen back-up ingeregeld hebben, denk dan niet te lang na en doe het gewoon, vandaag nog!

Een hele pragmatische insteek hiervoor beschreef ik alweer een tijdje geleden hier: https://digitaalfotobeheer.blogspot.nl/2009/02/backup-je-fotomateriaal.html

Wil je wat meer verdieping dan kan dat hier:
https://digitaalfotobeheer.blogspot.nl/2010/02/het-belang-van-ook-back-ups-op-dvd.html


-->

woensdag 1 maart 2017

Review SAAL fotoalbum



SAAL is een nog relatief nieuwe speler op de Nederlandse markt maar ze timmeren marketingtechnisch wel hard aan de weg. Zo werd ik in de gelegenheid gesteld om hun foto albums aan een vergelijking te onderwerpen op voorwaarde dat ik m’n bevindingen zou publiceren. Nu, dat liet ik me geen twee keer zeggen. Vandaar dus voor de verandering eens een review van een fotoalbum in deze blog.

Mijn referentiekader is CEWE, ook een Duits bedrijf en ze richten zich beide op de consumentenmarkt. Hoewel ik mijn fotografie serieus neem laat ik mijn privé-albums niet bij een vaklab maken i.v.m. de prijs. Dan zou je bij centrales als Eyesonmedia (vroeger Capilux), Fifocolor, Procolor of zo uitkomen maar zoals gezegd is me dat soms te duur.

De laatste tien jaar laat ik m’n privéalbums dan ook voornamelijk bij CEWE (al dan niet via AH) maken omdat die me goed bevalt, goede prijs/kwaliteitsverhouding, consistente kwaliteit en eenvoudige software.
NB: Wie ervaringen van anderen wil zien over alle labs in Nederland moet vooral even een bezoekje brengen aan http://www.onlinefotoservices.nl/

Software

Zoals de meeste online fotoservices heeft SAAL eigen software om een fotoboek mee te maken. Die is overigens niet per se nodig, ze kunnen ook PDF van andere software verwerken. Ik heb echter wel hun software gebruikt en wat me opviel is dat het qua gebruik veel lijkt op wat ik eerder heb gebruikt bij andere leveranciers.
Wel zijn er (ook hier) nog wel wat verbeteringen mogelijk. Zo kun je in het linker venster een map kiezen waarin de foto’s staan die je voor het album wilt gebruiken, die had ik vooraf namelijk al even klaargezet. Echter blijft de betreffende map niet de hele tijd beschikbaar maar wordt er, zonder dat ik daarom vraag, een andere map geopend. Dan moet ik dus zelf eerst weer terug naar mijn ‘foto map’. Ik kon niet achterhalen wat dit gedrag veroorzaakte.  Na vrijwel iedere pagina gebeurde het maar niet altijd…

Ook was ik gewend om een foto met een rechtermuistoets als achtergrond toe te wijzen voor de linkerpagina, de rechterpagina of beide. De SAAL software kent alleen de laatste optie terwijl ik die juist niet zo vaak gebruik. Een paginagrote foto op één van de pagina’s gebruik ik echter vrij vaak en dat moest ik dus telkens met de hand doen. Niet zo heel veel werk maar toch.

Verder heb ik geen bijzonderheden aan de software kunnen ontdekken. Het werkt eenvoudig en intuïtief. Ik heb een hekel aan de standaard sjablonen en opmaaksuggesties die dit soort programma’s vaak kennen en daar heb ik dan ook geen gebruik van gemaakt. Of de SAAL versie beter of slechter is dan de concurrentie kan ik dan ook niet zeggen.

Ook de software van CEWE is niet perfect trouwens, zo duurt het ‘laden’ van een map met foto’s veel langer dan wat ik nu bij SAAL heb gezien. Ik heb wel de indruk dat de software van CEWE meer mogelijkheden biedt dan die van SAAL.

Album

Waar het om gaat is natuurlijk de kwaliteit van het boek en dan vooral de foto’s. Nu, die heb ik gelukkig wel goed kunnen vergelijken met wat ik gewend was.
Ik heb namelijk een ‘Portfolio’ album gemaakt met veel van mijn beste foto’s.

Uiteraard zijn de meeste van die foto’s al wel eens in eerdere fotoboeken beland en dat geeft mooi gelegenheid om de foto’s te vergelijken! Belangrijk om te vermelden is dat ik wel altijd voor echte foto’s kies en dus niet voor print. Dat scheelt kwalitatief (en prijstechnisch) namelijk nogal wat. We vergelijken dus wel appels met appels.

Ik begin de vergelijking aan de buitenkant van het album.


De verhouding is iets anders, het SAAL album is wat langwerpiger dan het album van CEWE hoewel het in beide gevallen om een liggend A4 album ging.  Onderop het album van CEWE, bovenop die van SAAL.

De binding ziet er op het oog hetzelfde uit:


Onderop het album van CEWE, bovenop die van SAAL

Wanneer je het album opent zie je bij SAAL meteen de eerste foto, in tegenstelling tot het album van CEWE waar eerst een schutblad zit:


Het valt op dat de 'structuur' van de kaft als het ware 'door de eerste foto heen schijnt’, dat vind ik eigenlijk niet zo mooi: 

Een schutblad ziet er bovendien wat professioneler uit naar mijn mening. (dat de foto’s niet precies in de vouw van de pagina’s vallen is overigens een bewuste keuze van mij geweest).

Aan de achterkant iets vergelijkbaars. Bovendien valt de barcode (QR code) bij SAAL over de laatste foto:

De kwaliteit van de foto’s is vergelijkbaar met die van CEWE. Er zijn kleine verschillen maar aangezien ik niet met ICC kleurprofielen heb gewerkt zou een volgend album bij hetzelfde lab er waarschijnlijk ook al anders hebben uitgezien. SAAL laat gewoon een goede kwaliteit afdruk zien waarmee ik erg tevreden ben.

Bij SAAL kun je het boek (net als bij CEWE) ook zonder barcode op de achterkant krijgen maar dan wel tegen bijbetaling, een erg onsympathieke werkwijze wat mij betreft. Bij SAAL vond ik de barcode overigens zo onopvallend dat ik hem heb laten zitten:

Boven de barcode van CEWE (groot en pontificaal in het midden) en onder die van SAAL (zeer klein en onopvallend in de hoek geplaatst maar wel over de laatste foto van het boek heen)

Financieel

Prijstechnisch liggen de albums van SAAL net iets beneden niveau als mijn referentiekader CEWE. Het boek dat ik meestal bestel en nu ook weer heb besteld betreft een hardcover Large (A4), liggend formaat op echt fotopapier, glanzend:


 De betalingsafhandeling verliep vlot en soepel, je kunt betalen via iDEAL of PayPal.

Afhandeling
Daags na de bestelling ontving ik al een bericht dat het album onderweg was dus dat gaat lekker vlot. Alleen had de post er nog bijna een week voor nodig om het af leveren maar daar heeft SAAL natuurlijk geen invloed op.

Conclusie

Mijn doel was om te kijken of het de moeite loont om van leverancier te switchen. Daarvoor moet de ‘uitdager’ gewoonlijk toegevoegde waarde leveren en kortgezegd heb ik dat niet gezien.
Op een aantal fronten (kwaliteit van de foto’s en de binding) evenaart SAAL die van CEWE. Op één onderdeel is SAAL beter (de barcode) maar op een belangrijk onderdeel (geen schutblad) is SAAL slechter. De prijs zou dan de doorslag moeten geven maar ook daar zie ik nauwelijks verschil, SAAL is iets goedkoper maar niet substantieel.
Van CEWE zie ik regelmatig wat aanbiedingen voorbij komen maar ik ben ervan overtuigd dat dit bij SAAL ook wel zou gaan gebeuren. Kortom, ook hier is het in evenwicht.



Voor mij is er dan ook geen reden om van leverancier te wisselen maar ik heb het wel erg leuk gevonden om aan de test mee te doen. Ik wil SAAL dan ook bedanken voor deze mogelijkheid!

dinsdag 7 februari 2017

Je foto workflow optimaliseren met een audiomixer



















Het klinkt misschien vreemd om een apparaat te gebruiken voor fotobewerking dat gemaakt is voor audio doeleinden zoals een midi controller. Een aantal mensen hebben echter bedacht dat het een alternatief kan zijn voor controllers die specifiek gemaakt worden voor foto doeleinden en die meestal vrij duur zijn:


De meeste fotografen fotograferen liever dan dat ze achter de computer zitten om hun foto' te beheren, dat is voor mij niet anders. Daarom ben ik ook voortdurend bezig om te kijken of zaken niet efficiënter kunnen. Op het gebied van het 'echte'  beheer heb ik al veel maatregelen getroffen die ik hier eerder heb beschreven.

Waar ik het nog niet zo vaak over heb gehad is het bewerken van foto's. Uiteraard doe ik dat zelf ook in beperkte mate, namelijk het 'ontwikkelen'  van m'n RAW opnames tot een presentabel eindresultaat. Tegenwoordig gebruik ik Lightroom voor zowel het beheer als het ontwikkelen van m'n foto's met het idee dat hier efficiencyvoordelen te behalen zijn ten opzichte van het gebruik van meerdere applicaties (best of breed). Voor 'echte'  fotobewerking moet je uitwijken naar programma's met meer mogelijkheden zoals Photoshop maar dat gebruik ik heel erg weinig.

Voor het grootste deel van de tijd blijf ik dus binnen Lightroom maar daarbij valt op dat je voor het aanbrengen van aanpassingen (contrast, helderheid, e.d.) je gebruik dient te maken van relatief kleine 'schuifjes' die je met de muis moet bedienen:















Na een paar foto's wordt je daar behoorlijk kriegelig van en zou je een fysieke knop willen, een schuif of een draaiknop. Voordeel daarvan is bovendien dat je je ogen niet van de foto af hoeft te houden om de bewerking uit te voeren.
Dit soort fysieke uitbreidingen op Lightroom (en andere programma's) bestaan uiteraard al een poosje (zie eerdergenoemde opsomming) maar over het algemeen zijn die vrij prijzig. Ook kun je ze vrijwel nergens even ‘voelen’ zodat je gedwongen bent om ergens in te investeren waarvan je vooraf niet weet of het de toegevoegde waarde gaat brengen die je hoopt. Daarom heb ik nog nooit iets dergelijks gekocht, ook omdat ik steeds meer zaken in Lightroom ontdekte die de efficiency verbeterden. Zo kun je voorinstellingen maken van bepaalde aanpassingen en die met 1 klik toepassen op een groot aantal foto's of zelfs volledig automatisch bij het binnenhalen vanaf de SD kaart. Ook kun je de aanpassingen die je op een foto hebt aangebracht synchroniseren op 1 of meerdere soortgelijke foto's uit een serie. Kortom, de nood was tot nu toe onvoldoende hoog. 

Echter las ik ergens dat je niet per se een duur randapparaat hoeft te kopen maar dat een goedkoop audiomixertje voldoende zou zijn.

Nadat ik me daar enigszins in probeerde te verdiepen bleek er toch vrij weinig informatie voorhanden waardoor het een interessant onderwerp werd voor een blogartikel.

Mijn insteek was om kennis te maken met dit soort randapparatuur. De kosten moesten dus laag blijven. Vandaar dat ik een Korg NanoKontrol 2 heb aangeschaft voor een paar tientjes en daarbij de gratis (donationware) plugin/software MIDI2LR van Rsjaffe (link) heb gedownload.

Er bestaat ook commerciële software zoals LrControl maar tot nu toe is me hun toegevoegde waarde niet duidelijk geworden. MIDI2LR werkt vanaf Lightroom versie 6 (of CC), met veel compatible USB MIDI controlers (zoals de Korg NanoKontrol), Windows 7,8,10 en OSX 10.9 of hoger.

Het viel mij mee om één en ander aan de praat te krijgen.
Installatiestappen:

1. Download de recentste versie (zipbestand) van github
2. Pak het zipbestand uit
3. Kopieer of verplaats de MIDI2LR.Lrplugin folder naar de plek waar je altijd je plugins bewaart (of maak die nu voor het eerst aan):


4. Voeg de plug-in aan Lightroom toe via Bestand | Plugin-beheer | Toevoegen
Navigeer nu naar de map ‘MIDILR.Lrplugin’ (die staat bij mij in de map MIDI2LR)

De MIDI2LR applicatie zou direct moeten starten. Handmatig kan het via Bestand | Plugin- opties | MIDI2LR | Start de server


Wanneer de midi controller nog niet aangesloten is zal de applicatie opstarten met de standaard instellingen. Sluit de midi controller aan en start Lightroom opnieuw op. Voor deze controller hoef je verder geen software of drivers te installeren, het besturingssysteem herkent hem automatisch.

De knoppen van de midi controller zijn nog niet gekoppeld aan commando’s in Lightroom. Dat is dan ook het eerste dat je nu moet doen. Activeer daarvoor een willekeurige toets. Mij lijken de draaitoetsen het handigst om mee te werken dus ik draai de eerste draaitoets, helemaal linksboven. Meteen verschijnt er een regel in het tot nu toe lege scherm. Blijkbaar is deze toets bekend als CC: 16:


Je ziet er ‘Unmapped’ achter staan. Door daar op te klikken kun je kiezen uit het daadwerkelijke Lightroom onderdeel die je met deze knop zou willen kunnen bedienen. Ik kies voor deze eerste toets ‘Belichting’ (Exposure):


Wanneer je je keuze hebt aangeklikt, zie je die meteen daarna terug in het lijstje. Door aan de tweede knop te draaien verschijnt die ook in het lijstje:



Op deze manier kun je alle knoppen ‘mappen’ met echte Lightroom commando’s volgens je persoonlijke voorkeur. Wanneer je het naar de zin is kun je de hele set opslaan als een ‘profiel’ voor later gebruik. Je kunt dan ook gemakkelijk experimenteren met een andere indeling zonder dat je al het werk opnieuw hoeft te doen. In dit forum worden ook profielen gedeeld. Mijn profiel kun je desgewenst hierdownloaden.

Met het testen kwam ik er achter dat de schuifjes prettiger werken dan de draaiknoppen. Ik kan er ook gemakkelijker bij omdat de schuifknopjes aan de ‘voorkant’ liggen en de draaiknoppen daarachter. Voor de schuifjes kan ik m’n hand gewoon op het bureaublad laten liggen. 
Met de ene hand bedien ik m’n toetsenbord (door naar de volgende foto’) en met de andere hand bedien ik de NanoControl en geef daar de commando’s voor Lightroom. Dat lukt zonder m’n ogen van de foto af te houden, perfect!

Jammer van deze midi controller is dat de draaiknop eindig is. Wanneer je de belichting van een foto flink hebt opgeschroefd zal de knop vrij ver naar rechts zijn gedraaid. Wanneer je nu naar de volgende foto gaat neemt Lightroom deze waarde (gelukkig!) niet over. Je moet de knop eerst terugdraaien (over het ‘nulpunt’, het midden) en dan gaat de schuif in Lightroom weer mee. Dit werkt niet prettig, het is onhandig om telkens weer dit nulpunt te vinden. Het bederft een deel van de tijdswinst.
Er zijn ook controllers met draaiknoppen die oneindig door kunnen draaien. Dan kun je bij de volgende foto wel meteen naar rechts of links draaien, Lightroom reageert daar dan meteen op.  In dat geval hoef je dus niet terug naar het nulpunt.

Zo zijn er nog wel meer nadelen te vinden ten opzichte van duurdere oplossingen maar om kennis te maken met externe hardware ter ondersteuning van mijn workflow in Lightroom is het een hele laagdrempelige oplossing. Goedkoop en erg eenvoudig te installeren en te gebruiken!

maandag 2 januari 2017

Met welke software kun je je foto’s van copyright informatie voorzien (en lezen)?


















Copyrightinformatie die ‘ingebed’ is in je foto zorgt ervoor dat mensen een foto legaal kunnen gebruiken. In vrijwel alle landen is het verplicht dat een gebruiker van een foto eerst controleert of een foto van copyright informatie is voorzien voordat hij het gebruikt volgens de juiste voorwaarden.

Zowel om foto’s te voorzien van (copyright)informatie als om deze later weer in te kunnen zien heb je software nodig. 
Fotografen zullen vaak al wel software met hun camera meegeleverd hebben gekregen waarmee dit kan maar gebruikers (die de foto’s op internet vinden bijvoorbeeld) hebben die software vaak nog niet. Die groep kan een overzicht op IPTC.org gebruiken om software te vinden (ook gratis) waarmee ze de copyright gegevens kunnen inzien om zodoende te voldoen aan de wet- en regelgeving of om vooraf contact op kunnen nemen met de fotograaf.

IPTC staat voor International Press Telecommunications Council (zie ook wikipedia)  en zij hebben een overzicht gemaakt van 19 pakketten die momenteel verkrijgbaar zijn. Daar zit zowel commercieel als gratis te gebruiken software tussen. De lijst is hier te vinden:


IPTC probeert met dit overzicht dus zowel de maker van een foto als de gebruiker van foto’s te helpen en dan wel specifiek gericht op copyright. Ze hebben expliciet gekeken naar de volgende 4 IPTC velden (er zijn er namelijk nog veel meer*) zoals die in Lightroom getoond worden:






*De overige metadata velden in je foto’s kunnen je helpen met tal van zaken zoals:

1. om een foto gemakkelijk weer terug te kunnen vinden
2. dat het je later duidelijk is wie of wat er ook al weer precies op staat
3. je kunt je workflow er mee automatiseren (m.b.v. ‘helperkeywords’ bijvoorbeeld)


Dit soort metadata (IPTC) komt in tegenstelling tot EXIF metadata NIET automatisch in je foto’s terecht. Daar waar je camera ervoor zorgt dat gegevens als datum, sluitertijd, diafragma, gebruikte objectief, soms zelfs locatiegegevens (GPS), etc., etc. in je foto terecht komen (EXIF) moet je IPTC gegevens achteraf invoeren. Bepaalde software in dit overzicht kan in ook voor deze toepassingen gebruikt worden!

zondag 1 januari 2017

Terugblik op 2016











Een overzicht van de artikelen van het afgelopen jaar

JANUARI 2016











Mijn overwegingen bij de aanschaf van een nieuwe computer voor foto-beheer en bewerking

FEBRUARI 2016






Over de 5 zogenaamde ‘thumbnail badges’ van LR en waarvoor ze zijn. Mijn favoriet is de middelste; ‘verzamelingen’

MAART 2016










Adobe komt met een zogenaamde 'Technology preview voor Ligthroom web', vooral ten behoeve van het testen van nieuwe technologische ontwikkelingen. Adobe start met een ‘echte’ zoekfunctie namelijk via beeldherkenning en dus niet alleen m.b.v. metadata.











Een jaar geleden heb ik de overstap gemaakt van Expression Media naar Lightroom. Wat ben ik ondertussen allemaal tegengekomen?













De relatie tussen het beheren van mijn foto's en de losbladige notitieboekjes die ik vroeger kocht voor m’n Kijk’s: Om snel dingen terug te kunnen vinden!

APRIL 2016









Mijn ervaringen met het samenwerken aan sets van foto's, inclusief John R. Ellis z'n plug in ‘Any Comment’, die onmisbaar bleek voor deze toepassing

MEI 2016










Het voordeel van een 'virtuele kopie' boven andere, vergelijkbare, opties in Lightroom

JUNI 2016















M’n eerste ervaringen met Lightroom Mobile en het samenwerken met anderen aan een fotoboek voor groep 8

JULI 2016










Artikel plus whitepaper over mijn ervaringen met de igotu GPS tracklogger (zowel Windows als Mac)

AUGUSTUS 2016











Een nieuwe versie van een eerdere publicatie. Dit naar aanleiding van mijn nieuwe workflow op basis van Adobe Lightroom

SEPTEMBER 2016










7 argumenten waarom je wel zou moeten willen organiseren

OKTOBER 2016













Adobe heeft drie nieuwe functies toegevoegd aan Lightroom: Adobe Stock, Slimme voorvertoningen en Synchronisatieverbeteringen.

NOVEMBER 2016















Over het hoe (het is enig ‘gedoe’) maar vooral het waarom (er is namelijk een leuke toepassing)


DECEMBER 2016

Wat gebeurt er met mijn foto's op internet?


Beschrijving van een aantal diensten die je kunnen helpen om 'in control' te komen over (het gebruik van) jouw foto's op internet.