Eind september 2016 heeft Adobe een nieuwe release
vrijgegeven van Lightroom. Voor kopers is dit versie 6.7 en voor
abonnementhouders is dit CC 2015.7.
Wanneer de update eenmaal geïnstalleerd is laat Lightroom
met bovenstaande welkomstscherm meteen al even de highlights zien voor deze
versie maar daarnaast zijn er ook nog wat (minder opvallende) zaken als lensprofielen,
ondersteuning voor nieuwe camera’s en bugfixes bijgekomen. Victoria Brampton is
altijd erg snel met een update over alle nieuwe zaken (zie vooral ook even haar
blogpost)
Hoewel Adobe echte nieuwe functionaliteit in het verleden
vaak pas in nieuwe volledige versies introduceerden hebben ze er nu dus opnieuw
voor gekozen om een puntversie van interessante uitbreidingen te voorzien.
Recent deden ze dit al eerder en hopelijk is dit een trend die zal worden
voortgezet.
De drie belangrijkste verbeteringen:
1. Adobe Stock
Ikzelf had me al eens eerder georiënteerd op stockfotografie
maar ik vond het toch een heel ‘gedoe’ om er mee te beginnen. Zo beoordelen de
stockbureaus vaak de kwaliteit van je foto’s voordat je ze mag aanbieden. Zo’n ‘toelatingsexamen’ voelt niet prettig. Ik bepaal
zelf wel wat een goede foto is. Of sterker nog, de klant bepaalt dat
uiteindelijk. Wanneer je foto’s niet verkocht worden zijn ze blijkbaar niet
goed genoeg (of zijn ze niet te vinden maar daarover later meer). Dus het is
destijds bij een oriëntatie gebleven en ik heb toen geen foto’s daadwerkelijk
te koop aangeboden.
Op de Photokina van vorige week woonde ik een demo bij over
Adobe stock en kreeg ik de indruk dat het nu wel erg laagdrempelig is geworden
om het opnieuw te gaan proberen. Eenmaal weer thuisgekomen dus meteen maar even
gekeken!
De uitbreiding van Lightroom met een Adobe stock functie moet het
gemakkelijk maken om foto’s rechtstreeks vanuit je catalogus ‘te koop’ aan te
bieden op de markplaats van Adobe. Voordat dit concreet mogelijk is moet je je
nog wel als leverancier van stockfoto’s aanmelden bij Adobe en Publictiebeheer van Lightroom helpt daarbij de 3 stappen te doorlopen:
Dat je een CC abonnement hebt (en dus bij Adobe bekend bent) is dus niet voldoende, je moet een 'Contributor' account aanmaken. Misschien dat dit komt doordat het geen oorspronkelijk Adobe product is maar dat Adobe het gekocht heeft van Fotolia.
Dat je een CC abonnement hebt (en dus bij Adobe bekend bent) is dus niet voldoende, je moet een 'Contributor' account aanmaken. Misschien dat dit komt doordat het geen oorspronkelijk Adobe product is maar dat Adobe het gekocht heeft van Fotolia.
Het ‘gedoe’ lijkt weliswaar wat minder te zijn geworden maar
je moet toch nog wel het een en ander aan administratie doorlopen om aangemeld
te raken. Zo moet je een kopie van je identiteitsbewijs uploaden, iets waarvoor
ik toch wel wat huiverig ben. In de laatste stap van het registratieproces krijg
je plotseling het verzoek om een belastingformulier in te vullen.
Als ‘individual’ heb je de keuze uit 3 opties:
Concreet gaat het dan om het W-8 BEN formulier voor ‘A
resident of a country that has a taks treaty with the USA’, de middelste optie
dus.
In de W-8 BEN verklaar je woonachtig en belastingplichtig te
zijn in Nederland. Omdat er een belastingverdrag is tussen Nederland en de
Verenigde Staten voorkom je hiermee dat er dubbel belasting wordt ingehouden op
de (potentiële) omzet die je gaat maken.
Het formulier blijkt echter een draak om in te vullen maar
gelukkig hoeft dat niet meteen. Je kunt er later dus altijd nog eens even naar
kijken en wellicht nadere informatie inwinnen over hoe hem in te vullen. Je blijft er overigens wel aan herinnerd worden...:
Ik heb er voor gekozen om niet meteen het formulier
in te vullen. Wat dit in de praktijk betekent zal later wel blijken, eerst maar eens de eerste stockfoto verkopen...
Potentiele klanten gebruiken zoekwoorden om je foto te
vinden. Zorg er dus voor dat er voldoende trefwoorden (Keywords) aan de foto mee worden
gegeven, ook in het Engels want in feite is de hele wereld natuurlijk je
‘markt’. Op Adobe Stock is het Nederlands ook niet beschikbaar als taal voor de trefwoorden. De trefwoorden die je aan de foto's had toegevoegd in Lightroom worden overigens allemaal keurig meegekomen. Het is dus zaak om deze (op de beheerpagina van Adobe Stock) aan te passen. Niet ter zake doende trefwoorden (namen bijvoorbeeld) haal je er uit en Engelse vertalingen van je trefwoorden voeg je er aan toe:
Gelukkig 'synchroniseren' deze wijzigingen niet terug naar Lightroom. De trefwoorden in je catalogus blijven dus ongewijzigd.
Op de Photokina heb ik gezien dat Adobe stock al zelfstandig suggesties doet
voor trefwoorden (zoals dat ook al gaat in Lightroom mobile) aan de hand van
het inhoudelijk beeldmateriaal zelf (dus niet aan de hand van tekst die in de metadata van
de foto beschikbaar is). Deze functionaliteit heb ik echter nog niet kunnen
vinden, waarschijnlijk is dat dus nog in beta en kunnen we het in de toekomst
verwachten.
TIP:
Voor wie zich daadwerkelijk bezig wil gaan houden met stockfotografie moet zeker eens de site Kruwt bezoeken van Tromp Willem van Urk. Hij heeft daar een hele boel praktische zaken op een rij gezet zoals de volgende: Je kan de koper een extra handje helpen met het vinden van 'stockfoto's die ruimte bieden voor het plaatsen van tekst'. Geef je foto als extra trefwoord de term ´copy space´ mee (wanneer je foto die ruimte heeft natuurlijk). Met dat trefwoord wordt door klanten specifiek gezocht op dergelijke foto’s.
TIP:
Voor wie zich daadwerkelijk bezig wil gaan houden met stockfotografie moet zeker eens de site Kruwt bezoeken van Tromp Willem van Urk. Hij heeft daar een hele boel praktische zaken op een rij gezet zoals de volgende: Je kan de koper een extra handje helpen met het vinden van 'stockfoto's die ruimte bieden voor het plaatsen van tekst'. Geef je foto als extra trefwoord de term ´copy space´ mee (wanneer je foto die ruimte heeft natuurlijk). Met dat trefwoord wordt door klanten specifiek gezocht op dergelijke foto’s.
2. Slimme
voorvertoningen
Deze optie lijkt nieuw maar bestaat toch al even. Vooral
fotografen die hun collectie graag bij zich hebben op locatie hadden met slimme
voorvertoningen een alternatief. Slimme voorvertoningen zijn namelijk maar een
fractie van de grootte van het origineel RAW-bestand maar ze zijn (bijna) even
bruikbaar. Je kunt er dus op inzoomen, de foto’s ontwikkelen en bewerken alsof
het een origineel betreft. Eenmaal thuisgekomen synchroniseer je eenvoudigweg
weer met de bron.
Voor deze doelgroep waren slimme voorvertoningen dus altijd
al van belang. Nu verandert het hele beeld echter omdat iedereen
voordeel kan hebben van slimme voorvertoningen, dat zit zo:
Er wordt al lange tijd door veel mensen geklaagd over dat
Lightroom traag zou zijn, vooral tijdens het ontwikkelen. Nu is dat niet
voorbehouden aan Lightroom, ik herken het bijvoorbeeld ook van Phase One’s
Expression Media die ik in het verleden als DAM gebruikte. Een van de redenen
destijds om over te stappen naar iets anders was dat Phase One nauwelijks tot
niets leek te doen om dit te verbeteren. Gelukkig lijkt dit bij Adobe dus beter
te zijn. Niet lang geleden kwamen ze al met een uitbreiding waarbij een snelle
grafische kaart tot performance verbetering kan leiden bij het ontwikkelen. Een
creatieve invalshoek nu is dus om de slimme voorvertoningen zwaarder in te gaan
zetten.
Slimme voorvertoningen zijn ‘lichtere’ versies van het originele RAW bestand en laden dus veel
sneller in het geheugen van de computer. In tegenstelling tot normale
voorvertoningen kun je slimme voorvertoningen echter wel bewerken, net als het
origineel. Bewerkingen worden echter veel directer zichtbaar op je scherm. De
responsiveness is daarmee veel beter geworden. Daarvoor moet je dus nog wel
‘even’ smart previews van (delen van) je
catalogus maken en daarmee breidt je de hoeveelheid data uit. In mijn situatie blijkt
dat zo’n 4% meer te zijn ten opzichte van de hoeveelheid RAW data toename. Of je
dit wilt hangt af van hoeveel voordeel je er achteraf van hebt tijdens het
ontwikkelen. Mocht je tot de conclusie komen dat je er vrijwel altijd voordeel
van hebt dan kun je al slimme voorvertoningen laten maken tijdens het
importproces. Ik heb het dan ook toegevoegd aan m’n import voorinstelling zodat
ik er geen omkijken meer naar heb. Wanneer je de hoeveelheid data wilt
minimaliseren dan kun je dit achterwege laten en alleen slimme voorvertoningen
maken bij een specifieke situatie.
3. Synchronisatieverbeteringen
Bij iedere update worden er zaken aan Lightroom toegevoegd
die het werken ‘in de cloud’ moeten
vergemakkelijken. Tot voor kort had je niet veel meer mogelijkheden dan in
Lightroom aangeven welke verzameling moest synchroniseren met de webversie van
Lightroom (Lightroom Mobile). Deze foto’s waren dan beschikbaar op het web ( https://lightroom.adobe.com/) en/of
apps op ios en android toestelen. Echter waren er geen beheertools. Zo kwam het
regelmatig voor dat je verzameling 100 foto’s bevatte maar dat er slechts 99 te
zien waren op de Lightroom mobile. Om die ene foto te vinden moest je terug
naar Lightroom en ‘handmatig’ zoeken, dat
was niet altijd even handig. Hier schreef ik dit
artikel eerder dit jaar over.
Bij de vorige release van Lightroom waren er al
verbeteringen met betrekking tot deze informatie. Ga daarvoor naar de optie
‘voorkeuren’ en dan tab ‘Lightroom mobile’.
Met de recentste versie heeft Adobe een ‘standaard’
verzameling toegevoegd aan de ‘Speciale verzamelingen’ die Lightroom al kent:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten