Zoek op trefwoord in al mijn blogartikelen

dinsdag 8 maart 2016

Lightroom een jaar later



Vorig jaar rond deze tijd heb ik na lang wikken en wegen de overstap gemaakt van Expression Media naar Lightroom. Een jaar later is het wellicht leuk om even terug te kijken naar de ervaringen tot nu toe. 

Hoewel ik niet van plan was om een Lightroom blog te maken valt het me op dat het daar tegenwoordig toch wel erg vaak over gaat... Als belangrijkste applicatie bij het beheren van m’n foto’s is dat op zich natuurlijk niet zo vreemd maar toch.

Allereerst gaat het hier over mijn overwegingen om over te stappen van de ene fotobeheer applicatie naar een andere. Daarnaast beschrijf ik nog wat van mijn ervaringen bij de migratie van de foto's.
Een release met veel nieuwe opties als gezichtsherkenning, HDR en Panorama en nog veel meer.

Ik gebruik het DNG validatie mechanisme bij het veiligstellen van mijn bestanden. In dit artikel leg ik uit waarom en hoe het in de praktijk werkt.

Ook zonder de CC versie van Lightroom kun je over deze optie beschikken.

Er bestaan talloze overzichten met de sneltoetsen van Lightroom. Echter heb je die helemaal niet nodig!

Soms wil je de tekst van (bijvoorbeeld) een informatiebord doorzoekbaar maken zodat je de betreffende foto aan de hand van de tekst terug kunt vinden. Dan is OCR een optie.

In dit artikel vergelijk ik het beheer van foto’s in Lightroom met vroeger; het beheer van mijn (fysieke) negatieven en dia’s.

Voorinstellingen (presets) kun je kopen maar het is veel leuker (en niet moeilijk) om ze zelf te maken.
Op vakantie geweest en vergeten om de klok van je camera aan te passen? Of ben je dit vergeten bij de overgang van zomertijd naar wintertijd (of andersom)? Dan helpt dit artikel je.

Veel informatie in Lightroom kun je op verschillende manieren achterhalen. Miniatuurbadges zijn daar een voorbeeld van. Soms zijn die wel erg handig!


Geen opmerkingen: