Zoek op trefwoord in al mijn blogartikelen

zaterdag 4 april 2015

Review: Amazon Cloud Drive, ongelimiteerde foto’s opslaan voor 12 dollar per jaar




Ongelimiteerde opslag voor foto’s voor nog geen 12,- dollar per jaar. Dat klonk mij wel heel aantrekkelijk in de oren!

Dus heb ik mij hier maar eens even serieus in verdiept met als doel een vereenvoudiging van mijn back-up. 
Het heen en weer gesleep van externe harde schijven van een externe locatie naar huis en weer terug is op termijn namelijk best omslachtig.

Cloud-opslag mogelijkheden bestaan natuurlijk al veel langer maar die zijn allemaal wel een stuk duurder of hebben ze een (data) beperking. Met ruim 2 TB aan fotomateriaal was het tot nu toe dan ook niet realistisch. Amazon lijkt daar nu verandering in aan te brengen.

Je kunt starten met de ‘Start your 3-month’ free trail knop in het linkervenster (Unlimited Photos)

Wanneer je nog geen Amazon Account hebt moet je die wel eerst even aanmaken. Na het inloggen wordt de ‘Amazon Cloud Drive’ gedownload en geïnstalleerd:




Hierna kun je aangeven welke directory met foto’s je wilt uploaden. In mijn situatie is dat mijn ‘hoofd’ folder: ‘Archief’

Al vrij snel zie ik errors verschijnen. Gelukkig is er een ‘Details’ knop waaronder ik aanvullende informatie kan vinden:

Helaas alleen een overzicht van de foto’s die (blijkbaar) niet geüpload konden worden. Geen informatie over het hoe en waarom en ook geen mogelijkheid tot een nieuwe poging voor deze bestanden, vreemd.

Een tweede test met een folder met alleen (onaangeraakte) NEF bestanden levert vergelijkbare resultaten op. Honderden foutmeldingen...

Uiteraard heb ik (steekproefsgewijs) bestanden gecontrolleerd maar daar kan ik niets aan zien. Ze worden geopend door alle applicaties die ik gebruik (Adobe’s Photoshop, Lightroom, DNG converter, Windows Verkenner en Apple Finder).

De foto’s op Amazon zijn alleen via een webinterface te benaderen:



De mogelijkheden om te synchroniseren (alleen gewijzigde bestanden uploaden) heb ik niet kunnen ontdekken en de ondersteuning (uitleg, gebruikersforum) ontbreekt ook.  
Eigen (back-up) programma’s of FTP worden niet ondersteund.

Kortom, ondanks de gunstige prijs zie ik niet hoe deze dienst een rol zou kunnen spelen in mijn back-up strategie. Het lijkt veel meer een dienst die is toegespitst op het delen van foto’s over verschillende platformen (mobiel, tablets) dan als back-up.

Erg jammer want als niet-professionele fotograaf zou een betaalbare diens als deze een uitkomst zijn.

Ik ga me nu toch maar eens concentreren op een eigen cloud dienst. Dit is mogelijk door een NAS te plaatsen bij een familielid. Daar kunnen de foto’s dan naar toe worden gesynchroniseerd. Een off-site kopie van je data is namelijk onontbeerlijk in een goede back-up strategie.

Aanvulling dd april 2017: Crashplan levert een on-line back-up dienst die iets duurder is (zo'n 60,- euro per jaar) maar daarvoor kun je onbeperkte data kwijt (van 1 computer) en krijg je een gebruiksvriendelijke back-up applicatie.

Geen opmerkingen: