Zoek op trefwoord in al mijn blogartikelen

donderdag 10 juli 2014

Gratis Lightroom?



Niet helemaal gratis maar het komt wel aardig in de buurt met de recente veranderingen die Adobe heeft doorgevoerd vanaf versie 5.5 

Wanneer de trail periode is afgelopen of je eindigt je CC overeenkomst dan blijft Lightroom nu namelijk voor een belangrijk deel werken.

Bewerken (Ontwikkelen) wordt weliswaar grotendeels onbruikbaar maar het beheerdeel (Bibliotheek) kun je blijven gebruiken. Een gratis DAM dus!

Trefwoorden en verzamelingen, je kunt ze gewoon blijven aanmaken en toevoegen. Je kunt ook nog steeds nieuwe catalogi aanmaken en er foto’s aan toevoegen.
Zelfs aanpassingen die je kunt maken in de bibliotheekmodus (snel ontwikkelen) kun je gewoon blijven gebruiken!

Zoals gezegd kun je de ontwikkel modus niet gebruiken en ook de kaart modus werkt niet meer. Adobe gebruikt dit namelijk in licentie van Google en ze moeten er dus gewoon voor betalen. Blijkbaar wensen ze dat niet te doen bij installaties waar geen inkomsten tegenover staan. Lijkt me logisch.

Adobe heeft goed geluisterd naar alle kritiek die er is gekomen sinds het Creative Cloud concept, het abonnement systeem zeg maar.  Belangrijk argument tegen dat concept was dat je als gebruiker te veel onzekerheid hebt ten aanzien van al het werk dat je in je foto’s steekt (ontwikkelen, organiseren, etc) als je besluit om geen abonnement meer te willen. ‘ Vroeger’ zou je je werk dan niet meer (volledig) kunnen gebruiken, aangezien dat grotendeels in de database van Lightroom is opgeslagen. Vanzelfsprekend kun je wel altijd bij je foto’s maar dus niet bij alle additionele toevoegingen en aanpassingen.

Daarmee zou er dus sprake zijn van een leveranciers lock-in en de meeste mensen vinden dat ongewenst.

Nu, bij de recentste release lijkt me dit dan ook meer dan rechtgezet.

2 opmerkingen:

Jan zei

Roelof ik gebruik picasa van google. Hoe zijn jou ervaringen hiermee. Met name de gezicht herkenning is erg handig.ik heb in de jaren zo'n 20.000 foto's in mijn archief met vooral foto's voor het personeelsblad. Als er iemand afscheid neemt dan kan ik mbv van de gezicht herkenning veel foto's van desbetreffende personen terugvinden.

Roelof Moorlag zei

Hoi Jan, Sorry voor de late reactie maar ik was even het land uit.

Picasa is een hele mooie manier om ervaringen op te doen met een DAM en voor specifieke zaken gebruik ik het zelf ook nog steeds (gezichtsherkenning en picasa webalbums). Voor de toepassing zoals jij die beschrijft lijkt het me dan ook een uitstekende keuze.

In 2011 ben ik al eens uitgebreid ingegaan op Picasa: http://digitaalfotobeheer.blogspot.nl/2011/04/to-picasa-or-not-to-picasa.html
Binnenkort zal ik er eens een vervolg op gaan maken want intussen heeft Google nog weer verbeteringen aangebracht.
Roelof