Zoek op trefwoord in al mijn blogartikelen

zondag 1 juni 2014

Stockfotografie, metadata en de trends voor 2014

Voor zowel fotografen als foto stockbureaus is het enorm belangrijk dat de foto’s in de beeldbank voorzien zijn van de juiste meta data. Een potentiĆ«le klant kan tenslotte niet de hele beeldbank even doorbladeren om te zien of er een geschikte foto voor hem of haar tussen zit.

Nee, de clou zit hem in het vinden van de juiste foto aan de hand van trefwoorden. en in november 2011 schreef ik dit artikel met tips voor aankomende stockfotografen. Dit, wat ouder, artikel over keywording beschrijft de dilemma’s die je daarbij tegenkomt zoals vervoegingen, meervoud en  context.


De aankomende stockfotograaf wil natuurlijk graag weten welke foto’s de beste kans hebben om te worden verkocht. Nu dit varieert van jaar tot jaar qua onderwerp en stijl en Getty images iStock heeft de trends voor 2014 in kaart gebracht:





























Ze onderscheiden dus de volgende onderwerpen:

Transparency and Openness
Overleggen, vergaderingen e.d. gefotografeerd vanaf 'buiten', door deuren of ramen

Show me ‘Innovation’Bedrijven die nieuwe diensten of expertise leveren zoeken daar ook nieuwe beeldconcepten bij

The new leaderHet zakelijke portret blijft een favoriet maar wel met minder pakken en een persoonlijker stijl

Service-oriented Workforce
Adviseurs, experts, editors e.d. worden steeds vaker in beeld gebracht

Dads on deck
Alleenstaande vaders en homo koppels zijn steeds meer een gewone in plaats van een niche markt. 'Vaders in actie' komen in beeld binnen campagnes in veel verschillende branches

Women in Power
De toegevoegde waarde van vrouwelijke leiders wordt in beeld gebracht door middel van de hun toegedichte kwaliteiten: samenwerking, elkaar helpen en vrijgevigheid

Hipster are Taking over
Baarden, motorfietsen, houten bureaus en echte koffie zijn volgens iStock typisch voor de creatieve industrie

Work from home
Zaken worden steeds vaker gedaan vanuit huis of tijdelijke kantoren. Die ruimtes zien er heel anders uit dan klasieke kantoren en daar moet meer beeldmateriaal van komen

TIP 1:

Voor wie zich daadwerkelijk bezig wil gaan houden met stockfotografie moet zeker eens de site Kruwt bezoeken van Tromp Willem van Urk. Hij heeft daar een hele boel praktische zaken op een rij gezet rondom het thema.
De rechtstreekse links naar de vier onderwerpen die hij bespreekt:


TIP 2:
Yuri Acurs heeft een online keywording tool uitgebracht die de aanstaande stockfotograaf kan helpen. De online keywording tool werkt als volgt:

  1. Type een aantal trefwoorden in die jouw foto beschrijven
  2. Vervolgens krijg je een aantal foto's gepresenteerd die op jouw foto lijken. Selecteer de foto's die het meest overeenkomen. Hierna krijg je een overzicht van alle trefwoorden van al die foto's. 
  3. De site ontdubbeld gelijke trefwoorden en zet ze op volgorde van gebruiksfrequentie. Dat maakt het je gemakkelijk om de uiteindelijke set trefwoorden te kiezen
  4. De eerste 50 woorden in de lijst zijn gemarkeerd als meest relevant voor jouw foto
  5. Je kunt nu een finale lijst trefwoorden genereren die je met knippen en plakken naar je foto kunt overbrengen

Jammer is dat de site alleen werkt met Engelstalige trefwoorden (keywords) en dat je er dus niets aan hebt voor Nederlandse woorden. Wellicht kan het als inspiratie dienen voor een Nederlandse ontwikkelaar om iets dergelijks op te zetten voor ons taalgebied!

Geen opmerkingen: