Zoek op trefwoord in al mijn blogartikelen

dinsdag 1 september 2009

Blijf eigenaar van je eigen on-line foto’s.

Tot mijn verbazing las ik dat minder dan de helft van alle professionele fotografen de mogelijkheid gebruikt om zaken als copyright en contactgegevens aan hun eigen digitale foto's toe te voegen…

Digitale foto's beschikken naast EXIF (automatisch gegenereerde cameragegevens als belichtingstijd en witbalans) over een IPTC ruimte die door de eigenaar van de foto kan worden gevuld met allerhande informatie als omschrijving, trefwoorden, waardering en vanzelfsprekend contactinformatie en copyrightgegevens.

Stockfotografen en fotojournalisten gebruiken de mogelijkheid dan nog wel enigszins maar publieksfotografen (bruidsreportages, portretten e.d.) vrijwel helemaal niet!
Geen enkele fotograaf levert fysieke afrukken af zonder contactgegevens dus eigenlijk is het heel vreemd dat er blijkbaar anders wordt omgegaan met digitale foto's, zeker nu er een ontwikkeling gaande is die 'Orphan Works' heet. Deze Amerikaanse wetgeving in ontwikkeling zorgt er voor dat iedereen straks legaal beelden kan gebruiken zonder toestemming van de maker wanneer het lastig blijkt om deze te traceren (lees evt. ook dit Nederlandstalige artikel op MacMinds). 

Hoewel het wetgeving in de UK betreft, is het toch waarschijnlijk dat dit niet zonder gevolgen zal blijven voor de rest van Europa. Het is dus belangrijk dat informatie over de maker aan foto's wordt toegevoegd en gelukkig is dat helemaal niet moeilijk!

Met behulp van steeds meer applicaties is het namelijk mogelijk om heel laagdrempelig metadata toe te voegen. Met behulp van zogenaamde templates (sjablonen) is dit zelfs mogelijk bij heel veel foto's tegelijk. Gebruikers van Nikon spiegelreflexcamera's bijvoorbeeld kunnen daarvoor Nikon ViewNX gebruiken maar er bestaat ook een gratis (Nederlandstalig) alternatief die door iedereen is te gebruiken; XnView (http://www.xnview.com/). Eerder heb ik op deze blog de mogelijkheden voor gratis digitaal fotobeheer (DAM) oplossing besproken en toen had ik XnView nog niet ontdekt maar mocht je dat artikel nog lezen weet dan dat ik in XnView een volwaardig alternatief heb gevonden voor het daar besproken PixVue.

Over XnView heb ik een video gemaakt m.b.t. hoe je IPTC metadata aan foto's kunt toevoegen en hoe je met sjablonen werkt zodat het je vrijwel geen moeite hoeft te kosten om contact- en copyright gegevens aan je foto's toe te voegen dus mijn advies is; doe dit altijd.

Zie eventueel de video en zie hoe eenvoudig het eigenlijk is:


Het allerbeste moment om bulk-metadata zoals contactgegevens en copyright toe te voegen aan je foto's (deze gegevens zullen namelijk zelden wijzigen) is eigenlijk niet wanneer de foto's al op je computer staan maar tijdens het zogenaamde ingestion proces. Dit is wanneer de foto's naar de computer worden overgebracht vanaf de fotocamera of kaartlezer. Veel mensen gebruiken daarvoor bij voorkeur de windows verkenner maar er bestaan applicaties specifiek voor dit doel. Kopers van een Nikon camera krijgen bijvoorbeeld Nikon Transfer meegeleverd (tegenwoordig geintegreerd in het eveneens gratis programma ViewNX). 
Gebruikers van iedere willekeurige camera kunnen echter ImageIngester gebruiken ($ 40,-). Net zoals het besproken XnView kunnen deze programma's gebruik maken van sjablonen zodat je voor iedere toepassing andere sets met metadata kunt toewijzen aan grote groepen afbeeldingen. Hierover een andere keer meer.

4 opmerkingen:

roy zei

Ik wil u danken voor deze prachtige uitleg uitleg.
Als ouwe hobbyfotoGraag wil ik ook wel mijn foto's ietsje persoonlijker merken.
Ik heb ook de video bekeken, en alhoewel ik niet zo gek ben op deze vorm van uitleg, ik hou meer van tekst en afbeeldingen, kan ik toch uw info goed gebruiken.
Zocht trouwens al langer naar een verstaanbaar programma om deze metagegevens,zoas naam en copyright gegevens aan de foto's toe te voegen.
Ik sla dit op bij favo's, want hier heb je nog wel parels van weetjes weggegeven, die ik in alle rust wil doorlopen.
Nogmaals, mijn beste dank.

roy zei

Ik heb het geladen, maar bij mij is naast voorvertoning, histogram enz... geen knop EXIF te zien.
En bij Bewerken - metadata, kan ik niets aanklikken, alles is lichtgrijs.
Sorry,
Misschien weet jij wel wat ik misdeed ??
Groeten, en bedankt.

Roelof Moorlag zei

Hallo Roy,
Bedankt voor je reactie, ik ben blij dat je enthousiast bent!

Wanneer ik metagegevens wil toevoegen aan een foto met behulp van XnView dan klik ik meestal met de rechtermuisknop op de betreffende foto. In het zogenaamde contextmenu dat dan verschijnt kies ik dan voor de optie 'Bewerk IPTC data'. Je kunt ook de sneltoetscombinatie CTRL+I gebruiken overigens.
In het scherm dat je dan krijgt kun je bijvoorbeeld trefwoorden kwijt. Ik bewerkt dus niet de EXIF data, dit zijn namelijk gegevens die door de camera zelf aan de foto zijn meegegeven en over het algemeen (wanneer de klok goed is ingesteld bijvoorbeeld) kloppen deze gegevens gewoon. De IPTC velden daarentegen zijn juist bedoeld om door de gebruiker te worden gevuld met gegevens over wat er op de foto te zien is.

Mocht de optie grijs zijn dan is dat over het algemeen een rechtenkwestie. Het bestand in kwestie is bijvoorbeeld 'alleen lezen' (op een CD of DVD bijvoorbeeld) of het programma wordt men onvoldoende rechten uitgevoerd. Op een Vista machine zou je eens kunnen proberen door rechts te klikken op het XnView icoontje en dan te kiezen voor de optie 'Uitvoeren als administrator'.
Mocht ook dit niet helpen dan heb ik toch nog wat meer informatie van je nodig maar laat het me gerust weten!
Succes.
Roelof

roy zei

Bedankt
Nu kan ik er wel mee overweg.
Vele foto's ondertussen al ingesteld.
Groeten en bedankt voor de tips.